Tamní kasteláni hlásí vyšší návštěvnost, ale připisují ji něčemu jinému než aktuální kampani. „Návštěvnost se zdvojnásobila, ale měla na to vliv hlavně nedávná reportáž v pořadu Toulavá kamera," řekla bučovická kastelánka Jana Burianková.

Zámek byl v minulosti jedním z kandidátů na zápis na seznam Unesco. Přesto ho loni navštívilo jen necelých osm tisíc lidí. „Zámek má přitom pozoruhodnou architekturu," podotkla kastelánka a dodala, že většina turistů pravděpodobně zámek míjí na cestě do známějších Buchlovic.

Návštěvnost bude letos vyšší i v Rájci nad Svitavou na Blanensku. „Na konci května a začátku června jsme pořádali akce pro děti jako třeba opékání špekáčků v zámeckém parku. Přišlo o dva tisíce lidí víc než loni," řekla rájecká kastelánka Jana Kopecká.

Příčinu obecně nižší návštěvnosti vidí ve velké nabídce aktivit pro volný čas v okolí. „Poblíž je několik dalších zámků, westernové městečko nebo Moravský kras," vyjmenovala některé Kopecká.

Návštěvnost
Rájec nad Svitavou: 18799 lidí
Bučovice: 7666 lidí
Kunštát: 6368 lidí
Uherčice: 2587 lidí
Pozn.: čísla jsou za loňský rok

Víc turistů míří i na zámek Kunštát. „Koncem června jsme otevřeli novou expozici a od té doby se návštěvnost zvedla o polovinu," poznamenal tamní kastelán Radim Štěpán. Letošní rok je Rokem pánů z Kunštátu, i proto na Blanensko míří víc lidí.

V celé zemi je do projektu zapojeno třiatřicet památek s nízkou návštěvností. „Leží třeba u hranic nebo jsou jen malé a přístupné omezenou dobu. Proto je lidé zatím neobjevili," uvedla mluvčí památkářů Jana Tichá.

Akce potrvá tři roky. „Zatím ji rozjíždíme, příští rok bude ještě intenzivnější," sdělila Tichá. Podrobnosti však neuvedla.

Velkou reklamní kampaň ale památkáři neplánují. „Když se nás někdo ptá na zajímavosti v regionu, doporučujeme právě hrady a zámky zapojené v projektu," uvedla mluvčí.

Opomíjená místa také propagují na hudebním festivalu Hrady.cz. Se vstupenkou na festival lidé získají poukázku na jeden volný vstup na partnerský hrad z projektu.

Oficiální čísla zatím památkáři nemají, proto se úspěch kampaně nedá vyhodnotit. „Ale od kastelánů slyšíme, že návštěvnost vypadá o něco lépe," dodala Tichá.