Silničáři slibují, že rok 2016 bude situace lepší. „Aby nekolidovaly termíny našich oprav na dálnicích s opravami organizovanými kraji či městy na silnicích nižších tříd, svoláváme s předstihem ke každé uzavírkovou komisi," upřesnil mluvčí ředitelství Jan Studecký.

Přizpůsobte se

Podle ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jana Zouhara to ale v překladu znamená jediné. Rozkaz přizpůsobit se stavbám dálnic. „Jinou možnost nemáme. Můžeme odsunout některé plány na další roky, aby se opravy nekřížily a řidiči nezůstali v podstatě v pasti," dodal.

Přitom kraj letos plánuje stamilionové opravy svých silnic. Například silnice mezi Tišnovem a Deblínem na Brněnsku za 323 milionů korun. „Zatím jsme naplánovali ty, na které jsme dostali peníze z evropských fondů. S dalšími plány musíme počkat až do února, kdy budeme znát finální plány na opravy silnic vyšší třídy," vysvětlil Zouhar.

Velké problémy na Brněnsku a Vyškovsku vloni způsobila také uzavírka čtyřiadvaceti kilometrů železniční tratě mezi Blažovicemi a Nesovicemi. Silničáři totiž zároveň opravovali několik úseků dálnice D1 směrem na Vyškov. „Do Brna se nedalo dostat, člověk musel počítat s hodinovým zpožděním," vzpomněla Michaela Březinová.

I v roce 2016 plánují železničáři velkou vlakovou výluku. Na začátku ledna omezí provoz na trati ze Zastávky na Brněnsku až do Okříšek na Třebíčsku. „Trať za více jak miliardu celou obnovíme," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Slibované dvojkolejnění a elektrifikaci trati ze Zastávky do Brna a její elektrizaci za více než tři miliardy korun ovšem ale železničáři odložili až na rok 2017. Stejně jako opravy na železnici mezi Břeclaví a Znojmem.

Kolem Znojma

Druhé jmenované město se zato letos dočká alespoň stavby další části klíčového obchvatu. Silničáři nyní hledají firmu, která zakázku za více než tři sta milionů korun dostane. Stavět chtějí začít už na jaře. „Obchvat odkloní tranzitní dopravu. To ve městě zlepší bezpečnost a životní prostředí," řekl generální ředitel silničářů Jan Kroupa.

Zvýšit bezpečnost má také modernizace informačního systému na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. „Vyměníme třeba současné kabely za optické. Jsou na ně napojené informační tabule a SOS hlásky," popsal mluvčí Studecký.

Dělníci se zároveň hned v dubnu vrátí na první čtyři kilometry dálnice, aby dokončili opravy, které začali letos na jaře. Stejně tak pokročí v opravách na silnici R52 u Pohořelic na Brněnsku či s velkou rekonstrukcí D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.