VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test krajských silnic v Brně. Poznávací znamení: jedna záplata vedle druhé

Brno – V Brně jezdí řidiči po přibližně tisíci kilometrech silnic. Z toho asi 130 kilometrů spravují krajští silničáři. Podle jejich údajů jsou z nich přibližně dvě třetiny v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. „Když po Brně jezdím, tak mě moc nezajímá, jestli jedu po krajské nebo jiné silnici. Hlavní je, aby byla v pořádku. Poslední dobou se mi zdá, že ubývá děr a přibývá záplat," myslí si Brňan Jan Záhorský.

13.5.2017
SDÍLEJ:

Zhruba 130 kilometrů silnic v Brně spravují krajští silničáři.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v Brně

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Autor: Michal Rapco

13.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bydlení podle znamení zvěrokruhu: Jak si žijí vodní a vzdušná znamení

Melánie Svobodová, 1. září 2017, 19.00, 3450 g, 51 cm, Moravský Žižkov
8

Novorozená miminka Břeclavska 38. týdne 2017

Karel Gott v obklopení jukeboxů: V Německu chtěli, abych se přejmenoval

Chvalovice /FOTOGALERIE, VIDEO/ – Světový unikát mají od víkendu Hatě na Znojemsku: největší muzeum jukeboxů, flipperů, výherních i zábavních automatů a dalších předmětů, spojených se showbyznysem na světě. Na ploše osm a půl tisíce čtvrtečních metrů jej nechal vybudovat podnikatel Ronald Seunig. Muzeum slavnostně otevřel zpěvák Karel Gott.

AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku: policisté zadrželi podezřelého z vraždy, má to být narkoman

Brněnsko - Mrtvý ve vlaku v Bílovicích nad Svitavou. Takový byl výsledek řádění střelce v pátečním nočním vlaku na Brněnsku. O události Deník Rovnost jako první informoval v sobotu. Podle neoficiálních informací střelec z vlaku uprchl ještě před příjezdem policie, strážci zákona však již oznámili, že podezřelého dopadli.

Titul České Miss 2017 získala Michaela Habáňová ze Zlína

Brno /FOTOGALERIE/ - Vítězkou sobotního finálového galavečera České Miss 2017 se stala Michaela Habáňová ze Zlína. Probojovala se přes castingy a semifinále až k titulu nejkrásnější dívky České republiky.

Kola? Obří, mini i s vibrátorem

Hrušky /FOTOGALERIE/ - Kolo s obráceným řízením, dvoumetrovou výškou nebo minikolo. Ve sbírce kutila Martina Zehnala z Hrušek lze najít opravdu netradiční bicykly. Má jich přes pětaosmdesát a více než polovinu z nich si sám vyrobil. I přes jejich neobvyklost na nich zvládá jezdit. „Lidem dělá problém na ně jen nasednout, já je umím i řídit,“ ujistil Zehnal, kterému je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení