VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test krajských silnic v Brně. Poznávací znamení: jedna záplata vedle druhé

Brno – V Brně jezdí řidiči po přibližně tisíci kilometrech silnic. Z toho asi 130 kilometrů spravují krajští silničáři. Podle jejich údajů jsou z nich přibližně dvě třetiny v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. „Když po Brně jezdím, tak mě moc nezajímá, jestli jedu po krajské nebo jiné silnici. Hlavní je, aby byla v pořádku. Poslední dobou se mi zdá, že ubývá děr a přibývá záplat," myslí si Brňan Jan Záhorský.

13.5.2017
SDÍLEJ:

Zhruba 130 kilometrů silnic v Brně spravují krajští silničáři.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v Brně

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Autor: Michal Rapco

13.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Už sedmkrát vyrazil armádní lékař Radek Uher do zahraničí na misi jako anesteziolog polní nemocnice. Nebezpečí číhajícího v pouštích Blízkého východu se nebojí.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Sebastián Amzler, 17. července 2017, 10.25 hodin, 49 cm, 3270 g,
6

Novorozená miminka Břeclavska 29. týdne 2017

Břeclav čeká výstavba supermarketu, dopady na dopravu jsou nejasné

Břeclav – Nový supermarket vznikne v Břeclavi. Podle informací týdeníku Nový život vyroste na pomezí městských částí Poštorná a Charvátská Nová Ves. Zájem o jeho vybudování má řetězec Penny Market. Břeclavští zastupitelé nedávno schválili záměr směny pozemků, díky nimž bude možné malé obchodní centrum postavit. K supermarketu mají přibýt ještě menší prodejny.

OBRAZEM: Tempeh či nasi goreng. Návštěvníci ochutnávali kulinářské speciality

Mikulov – Se špenátovým koláčem se sýrem feta v rukou právě odchází Klára Nečadová ze Vsetína od stánku krétské kuchyně. Vidličkou jej ochutnává a hned jej se svými přáteli zhodnotí. „Je výborný,“ hlásí.

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Klasická hudba oživí historické budovy Lednicko-valtického areálu

Břeclavsko – Lednicko/Valtický hudební festival, na nějž si už lze pořídit vstupenky, nepřinese jenom zážitek z klasické hudby. Zároveň si dává za cíl představit historické skvosty Břeclavska. Každému z nich bude věnovaný pravidelný seriál v Novém životě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení