Nejen on může využít nabídky jihomoravských cyklobusů, které jezdí od Velikonoc až do začátku října. Jde o deset autobusových linek, které obsluhují turistické destinace, například Ždánický les nebo Bílé Karpaty. Vyjíždí z Brna a cestující mohou nasednout i v obcích na trase, jako jsou Kyjov nebo Veselí nad Moravou. „Jezdí o víkendech a státních svátcích s několika odjezdy denně. Část autobusů má přívěsný vozík s kapacitou do dvaceti kol, ostatní spoje umožní připevnění maximálně pěti na záď autobusů,“ sdělil Jiří Horský, ředitel Kordisu, který zabezpečuje na jižní Moravě integrovaný dopravní systém.

Kraj počítá i s dalším spojem. „Pokud nenastanou komplikace, již příští rok by mohly vyjet o víkendech cyklobusy mezi Brnem a Znojmem,“ předeslal náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Celoročně mohou lidé přepravovat svá kola ve všech vlacích s tím, že větší kapacitu mají ty osobní. Navíc speciálně vyjíždí cykloturistický Expres Pálava – Podyjí, který bude letos o dvacet minut rychlejší. „Do letních prázdnin jede z Brna do Mikulova, později pojede v trase Brno – Břeclav – Mikulov – Znojmo – Šatov,“ upozornil Horský.

Cykloturistika má ale i své nástrahy. Těmi jsou především krádeže kol, v jižních okresech jich už letos zmizelo přes šedesát. „A to je sezona teprve začíná. Počet ukradených kol zvyšuje od května a tvá až do září. Také se kradou luxusnější kola, i s výbavou a dalšími věcmi může škoda dosáhnout až na sto tisíc korun,“ uvedla policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Ta připomněla, že ani zámek nemusí kolo zcela ochránit. „Určitě by si lidé měli kola zamykat, ale pro řadu zlodějů nejsou klasické zámky problém. Doporučujeme, aby vždycky zůstal u kol alespoň jeden ze skupiny a měl je pod dohledem,“ poradila policejní mluvčí.

V Břeclavi i Hodoníně chtějí nejen turistům zajistit větší bezpečí pro jejich kola výstavbou parkovacích cyklověží v blízkosti vlakových nádraží. „Kapacita věže je 118 jízdních kol, uložení i výdej kola jsou zcela automatizované, parkovat lze i elektrokola do padesáti kilogramů,“ přiblížil mluvčí břeclavské radnice Jiří Holobrádek. Se stavbou se má začít po vyřízení úředních záležitosti. „Samotná výstavba nebude dlouhá, po vybetonování základové desky se smontuje vlastní konstrukce, takže věž by mohla začít fungovat na konci roku letošního, nebo na začátku příštího,“ doplnil mluvčí. V Hodoníně ji mají mít cyklisté k dispozici o několik měsíců později. Město totiž musí počkat na období vegetačního klidu, aby mohlo z místa budoucí cyklověže odstranit strom. „Předpokládáme, že by měla být hotová do června příštího roku,“ sdělil vedoucí hodonínské odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Zájem mají turisté i o půjčovny Českých drah, v Břeclavi si loni lidé půjčili 491 a ve Znojmě 183 bicyklů. Díky až šestinásobnému zvýšení poptávky tady chystají novinky. „V dubnu bude pro obě města k dispozici dohromady čtyřicet nových kol a deset koloběžek,“ dodala mluvčí drah Monika Bezuchová.