Jedna nehoda v břeclavské části Poštorná, další u Ladné a třetí ve Velkých Pavlovicích. Takový je jenom od začátku června výčet střetů cyklistů s automobily. A to ještě v závěru května zranil při těžké nehodě u Podivína cyklistu řidič, který z místa zbaběle ujel. Policie ho naštěstí záhy odhalila a dopadla.

„Především Břeclav je jako město, kde jezdí nejvíce cyklistů v celé Evropě mimo Holandska, poměrně nebezpečná. Spousta cyklistů jezdí neosvětlených, v tmavém oblečení, to mě vážně štve. Smutné je, že když narazím na jednoho, který se chová hloupě, o to více si musím hlídat všechny ostatní,“ posteskl si například Břeclavan Daniel Beran.

Cyklistické manévry

Ten už za volantem služebního auta projel řadu zemí Evropy. S cyklistickými manévry jako na Břeclavsku se ale podle svých slov nesetkal nikde. „Bylo by dobré, kdyby tady cyklisté přestali už konečně jezdit podle hesla: Šak mňa vidí,“ nebral si servítky.

„Častějšími viníky nehod s cyklisty jsou obvykle řidiči automobilů,“ oponoval vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

„Je to případ od případu. Například v květnu, kdy evidujeme tři nehody s cyklisty, byli na vině především lidé na kolech. Někdy u nich hraje roli také alkohol, to bohužel není nic výjimečného,“ přidala další zajímavý postřeh břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Také Mach přiznal, že cyklistů, kteří něco popili, na silnicích Břeclavska rozhodně nijak neubývá. „V tomto roce už jsme řešili asi tři nehody zaviněné podnapilými cyklisty. A to ještě ne všechny máme hlášené. Pokud lidé nemusejí, nevolají nás a raději se spolu domluví na místě,“ doplnil vyjádření mluvčí.

I proto se policie na podnapilé cyklisty na silnicích cíleně zaměřuje. „Zastavujeme zejména ty cyklisty, u kterých je na první pohled zřejmé, že požili alkohol. Pokud hladina přesáhne jedno promile, ukládají správní orgány ve správním řízení poměrně vysoké pokuty, úměrně hladině alkoholu. Ta bývá někdy i přes dvě promile,“ řekl Mach.

Na kolo bez přilby a pod vlivem

Ani hrozba tučné pokuty až do padesáti tisíc korun ale, jak se zdá, nepomáhá.

„Neděje se ovšem nic až tak mimořádného. Letos jsme zatím šetřili sedm nehod s cyklisty, před rokem v tuto dobu už o tři více. Jedním z důvodů mírně příznivějších celkových čísel je fakt, že kvůli počasí není na silnicích regionu tolik cyklistů. Loni jich bylo určitě víc,“ srovnával šéf dopravních policistů.

Ten upozornil i na nejčastější prohřešky spojené s jízdou na kole, které mohou skončit tragédií. U dětí jsou to zejména chybějící přilby a s tím související úrazy hlavy. Stálým problémem jsou také neosvětlená kola. „Tyto věci pokutujeme a pokutovat budeme,“ upozornil Mach.

Podle jeho zkušeností je nehoda už jen důsledek. „Faktorů je mnoho. Vliv má počasí i běžné starosti, když člověk v provozu nad něčím přemýšlí. Roli ale hraje také stav silnice, dopravní označení a mnohé další vlivy,“ vypočítával.