Právě Ředitelství silnic a dálnic je správcem průtahu, po němž denně projede zhruba patnáct tisíc aut. Opoziční zastupitel za KDU-ČSL František Schulz vyjádřil kritice podporu. „Tak co, kolegové, zastupitelé, kolik bude muset být mrtvých než se ministerstvo rozhoupe? (…) Do Prahy musí zaznít hlas silný a hlavně jednotný, který musí iniciovat vládnoucí městská koalice. A musí znít často!“ vzkázal Schulz.

SPOJKA V ŠACHU

K větší bezpečnosti chodců má mimo jiné přispět nový „ostrůvek“, který vznikl v Lidické ulici. Do konce roku Na Valtické, kde se stala poslední vážná nehoda, přibude pevný radar. „Když tam měříme, lidé nadávají a ptají se na důvod. Právě srážka chodce je jedním z nich. K bezpečné dopravě ale musí přispět každý, kdo vyjede na silnici,“ reagoval zástupce velitele břeclavských strážníků Zdeněk Novák.

Situaci by pomohla druhá spojka – tedy cesta, která stejně jako hlavní tah propojí městské čtvrti. Dosud jimi vede pouze silnice první třídy vinoucí se ze směru od Hodonína. Auta a kamiony mířící třeba na Mikulov či Vídeň, se tak mísí s řidiči pendlujícími po městě.

Psali jsme: Na Valtické srazilo auto chodce. Vrtulník ho převezl s těžce poraněnou hlavou

S druhou spojkou je však potíž. Nákladný projekt drží v šachu chráněné území. A podle všeho se posouvá také termín zahájení výstavby obchvatu: z roku 2022 dál. „Termín není pravděpodobný vzhledem k tomu, že před vydáním stavebních povolení musí být zajištěná kompenzační opatření,“ informovala nedávno mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

KRITICI ZÁSAHŮ

Vykoupených je necelá polovina potřebných pozemků, o dalších vlastníci jednají. Podoba silnice, která povede na jih od města, má však i kritiky. Kvůli zásahům do přírody se na soud obrátili mimobřeclavští ekologičtí aktivisté.

Vedení radnice se připravuje alespoň na vybudování asfaltových cyklostezek, které mají vzniknout na upravených hrázích řeky Dyje.

Dopravní situace v Břeclavi patří k těm nejhorším na jižní Moravě. Zatímco tamním obyvatelům se o obchvatu zatím jen zdá, například Znojemští se po letech dočkali druhé fáze. Její součástí bude pětice mostů. Začala také stavba obchvatu Lechovic. A v Hodoníně? Plán na silnici, která by ulevila tamní dopravě, je starý déle než dvacet let. Projekt za miliardu a půl však stát pokládá za nehospodárný, v blízké době s ním nepočítá.