„Město se zapojilo do systému grantů na cyklostezky. Zbudování kruhového objezdu s nimi úzce souvisí. Uspěli jsme s cyklostezkou Na Řádku. Máme dokonce zpracovaný plán na další cyklostezky. Pokud by šlo všechno tak, jak by mělo, je možné, že cyklostezek bude ve městě v následujících třech letech přibývat. Jedna z nich by mohla vzniknout u hospody U Dyje. Ta by vedla až do Poštorné. Další by pak vznikla v ulici kolem Moraviapressu a vedla ke Gumotexu,“ vyjmenoval Neděla.

Jak dodal, pokud se skutečně cyklostezky postaví, bude kolem pošty doprava živější. Plán proto podle něj s výstavbou kruhového objezdu v místě křižovatky počítá.

„K tomu je třeba myslet na vznik nového autobusového nádraží, které by v rámci integrovaného uzlu mělo vzniknout v blízkosti nádraží vlakového,“ upozornil na vyšší provoz Neděla.

Břeclavský starosta Dymo Piškula však trochu překvapivě o přínosnosti kruhového objezdu u pošty pochybuje. „Nikdy neříkej nikdy. V současné době si však jeho užitečností nejsem jistý. Na radě i na zastupitelstvu jsem slyšel hlasy, že kruhový objezd funguje dobře tam, kde nejsou přechody. U pošty se však bez přechodů jednoduše neobejdeme,“ pokrčil rameny starosta, podle kterého je zásadní znovu se podívat na jeho důležitost a význam.

„Patrně však tuto povinnost přeneseme na své následovníky do dalšího roku,“ doplnil Piškula.

Policisté nápad vítají

Vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach je naopak pro jeho zbudování. „Naše předběžné vyjádření k vystavění kruhového objezdu bylo pozitivní. Samozřejmě je potřeba doladit některé věci z hlediska bezpečnosti. A to především přechod pro chodce a problém s cyklisty,“ vyjádřil se Mach.

Podle Márie Tisarové z Břeclavi je kruhových objezdů až moc. „Jsem sice laikem, co se věcí s auty spojených týče, ale myslím si, že se kruhové objezdy v poslední době budují až příliš. Já sama bych uvítala spíše přehlednější cyklostezky, kterých zase tolik není,“ potvrdila Tisarová.

Dalším horkým tématem jsou kruhové objezdy na průtahu Břeclaví. „U těch je situace podstatně komplikovanější. Jak majetkově, tak i finančně. A to proto, že mluvíme o silnici první třídy. Odpovědnost by měla převzít správa a údržba silnic,“ poznamenal Neděla.

Tajemník přidává svou zahraniční zkušenost. „Někteří lidé si myslí, že kruhový objezd je všelék. Já už jsem se z něj však vyléčil. Byl jsem na pětidenní poznávací cestě po Francii, kde mají kruhové objezdy všude. Když se však jeden ucpal v blízkosti většího města, nastala zoufalá situace. Myslím si, že z křižovatky by bylo mnohem snazší vyjet,“ podotkl tajemník, podle nějž nebude kruhový objezd nikdy stát třeba u kostela v Poštorné.

„Je tam stísněnější prostor. Navíc by jeho zbudování ukouslo kus plotu farní zahrady. Vedl by těsně kolem plotu kostela a k tomu bychom museli odebrat kus zeleného pozemku u knihovny. Mně osobně by se tam kruhový objezd za těchto podmínek tedy nelíbil,“ zakroutil hlavou Neděla.

Poznamenal také, že řešení situace s kruhovými objezdy na průtahu městem nebude ležet na bedrech města, ale státu, který by výstavbu coby správce silnice musel zaplatit.

IVA VALENTOVÁ
JIŘÍ ŠEVČÍK