Spory o trasu dálnice z Brna do Vídně vedou ekologové s úřady řadu let. Od prvopočátku navrhují, aby spojnicí Brna s Vídní byla na moravské straně současná dálnice na Břeclav. Stěžují si na Jihomoravský kraj, který podle nich nenechal odborně posoudit tuto variantu.
„Nové odborné studie potvrzují náš deset let starý názor, že místo rychlostní silnice z Pohořelic na Mikulov je lepší vybudovat jihovýchodní čtyř〜pruhový obchvat Břeclavi na rakouský Reinthal a dále kolem Grosskrutu a Wilfersdorfu až do Vídně,“ uvedl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země. Podle prohlášení aktivistů by tak český stát ušetřil až šest miliard korun.

„Ekologické hodnocení dokládá, že vlivy čtyřpruhového obchvatu Břeclavi na evropsky chráněná území by vůči plánovanému dvoupruhovému obchvatu byly srovnatelné. Navíc by se zabránilo negativním vlivům rychlostní silnice na ptačí oblast střední novomlýnské nádrže a na ptačí oblast Pálava,“ řekl Pavel Černý z Ekologického právního servisu. Ten byl objednavatel studie, která se zabývala hodnocením vlivů na evropskou soustavu chráněných území Natura 2000.

Svůj boj ekologové nevzdávají ani poté, co dálnici přes Mikulov koncem loňského roku schválili krajští zastupitelé a co ministři dopravy obou zemí už deklarovali souhlas s touto trasou. Přípravy stavby se jim ale nedaří zastavit.
„Ředitelství silnic a dálnic už pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ uvedla před nedávnem krajská radní Anna Procházková. Koncem března se v rakouském Drasenhofenu konalo veřejné projednávání posudku o dopadech dálnice na životní prostředí. „Ujistila jsem se, že rakouská strana je ve finále a neuvažuje o žádné jiné variantě než na Mikulov,“ sdělila Procházková, která se jednání zúčastnila.