Dobré zprávy, oba žijeme a pruhy budou z Pohořelic do Mikulova jako u každé slušné dálnice, tedy čtyři, přičemž dva zatím na obchvatu Mikulova a na přechodu novomlýnských nádrží, než najdeme přijatelné řešení pro ekology. Všude jinde čtyřpruh. Tyto řádky napsal na svůj facebookový profil jihomoravský hejtman Michal Hašek poté, co se na strojírenském veletrhu v Brně setkal s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. A z očí do očí si vyjasnili otázku dálničního spojení Brna a Vídně.
Právě Haška totiž pořádně „nadzvedlo" ministrovo prohlášení poté, co minulý týden jednal s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem o podobě „dálnice" mezi oběma městy. A to, že na české straně zůstane od Pohořelic až po hranice jen dvouproudá silnice.
Nyní ale Prachař své vyjádření korigoval. „Z mého jednání s Erwinem Pröllem jasně vyplynulo, že rakouská strana zatím nepočítá v příhraničním úseku se čtyřproudou komunikací a zaměřuje se na dobudování obchvatů měst. I pro nás je nejbližším úkolem postavit obchvat Mikulova alespoň ve variantě dvoupruhu, což by spojení s Rakouskem výrazně usnadnilo a ulevilo centru historického Mikulova. Příprava celého úseku mezi Pohořelicemi a rakouskou hranicí ale nijak nevylučuje to, že tato komunikace bude trvale dobudovaná jako čtyřproudá," uvedl ministr.
Nejdřív obchvat
Prachař zdůraznil, že nikdy neřekl nic o tom, že se v úseku Pohořelice – Mikulov nebude pracovat na dálničním profilu. „Pouze jsem souhlasil s dolnorakouským hejtmanem ve věci obchvatu Mikulova v uspořádání dvoupruhu s možností dobudování na dálniční čtyřpruh, jakmile bude připravená tato stavba i z rakouské strany," objasnil.
Jak ministr doplnil, rozšíření rychlostní silnice od Pohořelic k hranicím navíc stále komplikuje fakt, že navazující část není ukotvená v Zásadách územního rozvoje Jihomoravského kraje, které v polovině roku 2012 zrušil soud.
Podtrženo a sečteno, do roku 2018 má být hotový pouze obchvat Mikulova. „Je to jediná stavba, kterou můžeme dělat, protože je zakotvená v zásadách územního rozvoje. Tímto krokem navíc dostaneme dopravu na celém úseku mimo obce. To je priorita," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pozemky v trase plánovaného mikulovského obchvatu tak sice v nejbližší době stát vykoupí na čtyřpruh, obchvat ale nejprve vybuduje jako dvouproudý. S ohledem k tomu, že i posledních patnáct kilometrů silnice na rakouské straně bude dvoupruh. Finálním cílem ovšem podle Neřolda zůstává čtyřproudá silnice z Brna až do Vídně.
Co na to říká starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník, který patří k největším kritikům čtyřproudé varianty? „Abych pravdu řekl, tak se ke mně tyto nejčerstvější informace ještě nedostaly. Poslední slova, která jsem od ministra Prachaře zaznamenal, byla, že čtyřproudá silnice je zatím v nedohlednu a musí se počkat na jednání s rakouskou stranou. Nyní k tomu nemám co víc říct," vyjádřil se v úterý Hasník.