Koupit si čokoládovou figurku nebo mazanec na poslední chvíli? Ve velkých supermarketech jen do neděle. Velikonoční pondělí je totiž jedním ze svátků, na který se vztahuje zákon o otevírací době obchodů. Prodejny s rozlohou nad dvě stě metrů čtverečních musí mít zavřeno.

Například Tereza Osičková z Velkých Bílovic na Břeclavsku to vítá. Soudí, že o svátcích má člověk především relaxovat. „Pro někoho může být i nakupování odpočinkem, já k nim však nepatřím. Volné dny využiju naopak k oddychu od běžného denního režimu v pohodlí domova,“ svěřila se sedmnáctiletá studentka.

Řetězce působící na Břeclavsku, Hodonínsku i Znojemsku zákonem danou povinnost splní. Třeba Lidl ale o Velikonočním pondělí neotevíral ani před tím. „Chtěli jsme totiž umožnit našim zaměstnancům strávit sváteční chvíle se svými rodinami,“ vysvětlila mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Kromě pondělí mají velké obchody přes prodloužený víkend otevřené normálně. Ani Velkého pátku, který je rovněž státním svátkem, se zákaz paradoxně netýká.

Hypermarkety Tesco s nonstop provozem otevírací dobu kvůli pondělku poupraví. „Uzavřou se v neděli v deset hodin večer, v úterý pak otevřeme od sedmi hodin ráno,“ informoval za Tesco Václav Koukolíček.

Čerpací stanice u břeclavského Tesca ovšem bude v provozu i v pondělí. U hodonínského Albertu naopak řidiči v tento sváteční den nenatankují.

Trochu komplikovanější je situace ve velkých obchodních centrech, které sdružují více různých obchodů. Hodonínský Cukrovar zůstane v pondělí zavřený. Stejně tak Shopping centrum v Břeclavi, kde je téměř třicet prodejců.

Nákupní centrum Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku rozhodlo pětapadesát svých obchodů nechat otevřených. „Ostatních osmnáct prodejen, na které se vztahuje zákon, bude zavřených. Většinou jde o větší obchody se značkovou módou, které tvoří významnou část tržeb celého komplexu,“ sdělil mluvčí centra Jakub Žižka.

Podle mluvčího České obchodní inspekci Jiřího Fröhlicha hrozí obchodům za nedodržení zákona až milionová pokuta. Norma stanovuje sedm svátků, kdy obchody s prodejní plochou nad dvě stě metrů čtverečních musejí mít zavřeno.

S touto regulací nesouhlasí republikový Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Obchodník by se měl sám rozhodnout, zda chce či nechce mít otevřeno a zda se mu to vyplatí či nikoli,“ uvedla prezidentka svazu Marta Nováková.

Zákaz prodeje tak pro nákupní centra znamená ztráty v tržbách i návštěvnosti. „Na Velikonoční pondělí očekáváme až padesátiprocentní pokles tržeb. Počet návštěvníků se může snížit o třicet procent,“ odhadl ředitel Freeport Fashion Outlet Jan Procházka.

Dny před Velikonocemi patří vedle adventu a Vánoc tradičně k nejsilnějším obdobím v kalendáři obchodníků. Podle aktuálních průzkumů společnosti Ipsos zhruba 40 procent nakupujících za velikonoční pohoštění utratí i pět či šest set korun.

Slyší i na nabídku dražšího zboží. „Až do Velikonoc jsou v nabídce i luxusnější potraviny, jako je jehněčí maso, kaviár, krevety či alkohol. Vzhledem k tradici velikonočního barvení a zdobení vajec je vyšší zájem o bílá vejce,“ přiblížil mluvčí Kauflandu Michael Šperl.