VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči chtějí jezdit levně a ekologicky. Aut na alternativní pohon přibývá

Jižní Morava /ANKETA/ – Úspora peněz, citlivost k životnímu prostředí a tichá jízda. To jsou hlavní důvody, proč stále víc jihomoravských řidičů dává místo benzínu a naftě přednost alternativním pohonům. K nejrozšířenějším patří zkapalněný ropný plyn označovaný jako LPG a stlačený zemní plyn známý pod zkratkou CNG.

19.8.2014 1
SDÍLEJ:

Čerpací stanice CNG. Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

V České republice nyní jezdí na CNG přes sedm tisíc aut, které obsluhuje osmapadesát čerpacích stanic. „Odhadujeme, že do dvou let se počet benzínek na CNG zdvojnásobí. Na jižní Moravě v současnosti vznikají nové stanice ve Vyškově a v Břeclavi," uvedl předseda představenstva Asociace NGV Zdeněk Prokopec. Asociace podporuje zavádění zemního plynu v dopravě.

Co je CNG a LPG
CNG (compressed natural gas)
- Je stlačený zemní plyn (biometan), který se vyskytuje v nádržích v plynném skupenství.
- Cena je asi 26 korun za kilogram.
- Úspory oproti benzínu jsou 60 %.
- V České republice je 58 čerpacích stanic na CNG, z toho 5 v Jihomoravském kraji (v Brně na ulici Hviezdoslavova a Kaštanová).

LPG (liquid petroleum gas)
- Je zkapalněný ropný plyn vznikající jako vedlejší produkt při těžbě a zpracování ropy, v nádrži se vyskytuje v kapalném skupenství.
- Cena se pohybuje kolem 17,40 korun za litr.
- Úspory oproti benzínu jsou 40 %.
- V České republice je více než 800 čerpacích stanic na LPG, z toho téměř 80 v Jihomoravském kraji (v Brně například na ulici Hněvkovského, Jihlavská nebo Bystrcká).

V Jihomoravském kraji mohou zatím řidiči využít pět veřejných čerpacích stanic na CNG. Dvě jsou v Brně, dvě ve Znojmě a jedna v Hodoníně. „Denně obsloužíme až sto padesát zákazníků. Myslím, že řidiči volí CNG hlavně kvůli ceně a bezpečnosti. Zemní plyn je ve čtvrté kategorii hořlavin, zatímco benzín v první," řekl provozovatel plnící stanice v Kaštanové ulici v Brně Jiří Lachout.

Nejkratší dobu funguje hodonínská stanice v Průmyslové ulici. Řidiči ji používají od devatenáctého června. „Počet klientů se zatím pohybuje v desítkách. Zákazníci jsou často řidiči ze Slovenska," sdělila provozovatelka Tetjana Bondarčuková.

Vlastní plničkou CNG se bude koncem srpna pyšnit také brněnský dopravní podnik, který chce od příštího roku vysílat do ulic sto plynobusů. Zatím jich po Brně jezdí deset. „Ve zkušebním provozu se střídají na všech linkách. Plničku jsme původně chtěli zprovoznit už patnáctého srpna, ale nakonec je ještě třeba dodělat nějaké úpravy. Plyn zatím čerpáme u veřejných stanic," informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Pokud řidiči nechtějí ztrácet čas jízdou ke klasické čerpací stanici, mohou si pořídit vlastní plničku CNG i domů. Cena těch nejlevnějších se pohybuje okolo sto padesáti až dvou set tisíc korun. „Takové domácí plničky obslouží asi jedno až pět aut," vysvětlil Prokopec. Výhodnější jsou podle něj spíš pro menší firmy, které mají několik aut a denně najezdí kolem tří set kilometrů. „Jedinou podmínkou je nutnost rozvodu zemního plynu. Je to ale stejný plyn, který se používá například pro vytápění, takže ho má každý druhý dům," doplnil.

Nespornou výhodou vozidel na plyn zůstává levnější provoz. Aktuální cena CNG je šestadvacet korun na jeden kilogram. Naproti tomu ceny benzínu a nafty se pohybují kolem sedmatřiceti, respektive šestatřiceti korun za litr. „Šéf nám kvůli úsporám pořídil auta na plyn. Byla jsem zvyklá na klasický benzínový motor, takže jsem zpočátku měla potíže při startování. Rychle jsem si však řízení osvojila a teď přemýšlím o tom, že si auto na plyn pořídím i domů. Kromě nižších výdajů mi vyhovuje i méně hlučná jízda," svěřila se Brňanka Dana Kudová.

U řidičů je zatím populárnější LPG, u něhož se cena pohybuje kolem sedmnácti až osmnácti korun za litr. V republice mohou řidiči natankovat u více než osmi set stanic s kapalným ropným plynem. V Jihomoravském kraji jich naleznou jednaosmdesát. „Stále prodáváme více vozidel na LPG, protože lidé vědí, že u CNG zatím mohou velmi dlouho hledat místo, kde natankovat. Přesto jsme nedávno prodali pět aut na CNG do jedné autoškoly," sdělil prodejce vozů Fiat Martin Dufek z brněnských Ivanovic.

Řidiči, kteří chtějí jezdit levněji a ekologičtěji, však nemusejí nutně kupovat nové vozy. Stačí, když si nechají přestavět ty původní. „Pětadevadesát zákazníků si zatím nechává přestavět vozidlo na systém LPG. Zaplatí za to mezi dvaceti až třiceti tisíc korun. Záleží na typu automobilu. CNG využívá dražší technologie, takže tam je cena za výměnu asi dvakrát vyšší," zhodnotil servisní technik brněnské firmy Auto Unger Daniel Schmied.

MARTIN SLÁVIK
MARTINA ŘIHÁNKOVÁ

Autor: Redakce

Zvažovali jste někdy koupi auta na zemní plyn?

ANO

63 %

NE

37 %

Hlasovalo: 107

Anketa byla ukončena

19.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Znovu bez bodu. Břeclavští fotbalisté doma nestačili na Vrchovinu

Ilustrační foto.

Mobilní rozhlas pomůže také v krizi, slibuje autor. V kraji ho využívá 39 obcí

Novorozená miminka Břeclavska 33. týdne 2017

Břeclavsko - Novorozená miminka 33. týdne roku 2017. Celá redakce přeje novorozeným miminkům vše nejlepší do začínajícího života.

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

Znojemsko /FOTOGALERIE/ - U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU, INFOGRAFIKA/ - Koho by nelákalo chodit po vodě? I na jižní Moravě si zájemci mohou aspoň vzdáleně vyzkoušet, jaké to je. Na čtyřech místech v regionu lze otestovat aquazorbing, tedy pohyb v nafouknuté plastové kouli na hladině. Věnuje se mu sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Do vinohradu nesmí ani noha. Zaráží hory

Jižní Morava – Na konci léta, když ve vinicích dozrávala réva, vinaři postavili horu v podobě hodové máje. To znamenalo, že do vinic nesmí nikdo vstoupit. „Hlídali je takzvaní hotaři, kteří byli ozbrojení a zloděje hroznů mohli zastřelit,“ popisuje folkloristka Markéta Lukešová tradici zarážení hory. Jen těhotné ženy si směly utrhnout střapeček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení