Za nedostatečné považuje šéf dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach úpravy, které vzešly z představení nové dopravní studie. Ta by měla zlepšit provoz v často ucpaném centru okresního města.

„Navrhovaná opatření mohou za určitých podmínek zlepšit dopravní situaci, ale v žádném případě neodstraní tvorbu kolon na průtahu, možná je zkrátí," upozornil Mach s kolegy v připomínkové zprávě. Břeclavský deník ji má k dispozici.

Podle ní je potřeba více přihlédnout k bezpečnosti chodců a cyklistů, kterých jsou v Břeclavi tisíce. I kvůli nim Mach doporučuje vznik několika kruhových objezdů. Jedním k kritických míst je například křižovatka u poštorenského kostela. „Tam by měl být určitě," poznamenal policista.

Za krok vedle pokládá chybějící informace o hustotě pátečního provozu, kdy je střed města pod nejsilnějším náporem motoristů. Je přesvědčený, že údaje potřebné pro efektní úpravy jsou bez pátku zkreslené. Přesto pokládá představené úpravy za vykročení správným směrem. „Je ale potřeba jejich dořešení…," doplnil Mach a navrhl společné pracovní setkání policistů, představitelů města, dopravních odborníků a silničářů.

Břeclavský starosta Oldřich Ryšavý (ČSSD) v pátek vzkázal, že pokud to bude nutné, schůzku přivítá. „Nicméně v této fázi předpokládá domluvu mezi společností a policií," předala vyjádření mluvčí radnice Eliška Windová.

Samotnou studii, kterou vypracovala společnost Centrum dopravního výzkumu, policisté k dispozici nemají, přestože o ni žádali. Vedení města ji nezveřejní. Podle mluvčí jsou důvodem strategické údaje, které politici chtějí ponechat v utajení.

„Jde například o propustnost některých křižovatek, policii jsme ale některá data poskytli," sdělila mluvčí. Studii ovšem budou chtít vidět opoziční zastupitelé. Dymo Piškula (Pro Region) se dokonce domnívá, že pokud by před nimi zůstala uzamčená, porušilo by vedení města zákon o přístupu k informacím.

„Současná koalice při nástupu tvrdila, že díky stranickým kontaktům dokáží prosadit výstavbu obchvatu. Po třech letech přišli se studií, která podle všeho nic nového nepřinesla a ještě je tajná. To už mi přijde za hranou. Nedokážu si představit, že jsou v ní tak citlivé údaje, aby je nemohl nikdo vidět," reagoval Piškula.

Studie je zaměřená na úsek od poštorenského kostela po křižovatku ulic Sovadinova, Lidická a Na Pěšině, kde se nachází šest problematických křižovatek.

Mimo analýzu je zatím stav semaforů, které už přesluhují a jejich funkci nelze v současné době sladit. Výměna semaforů na jedné křižovatce vyjde na tři až pět milionů korun.

Ve studii se počítá například s jednosměrnou ulicí na náměstí, což by znamenalo zrušení jedné křižovatky nebo prodloužení odbočovacích pruhů, případně vytvoření nových. Výsledkem má být zvýšení průjezdnosti a zkrácení kolon v Břeclavi i bez několik let očekávaného obchvatu.