Přijeli z Vojenské akademie ve Vyškově a žákům vysvětlují, jak funguje armáda, co je branná výchova. A také, aby je připravili na situace, se kterými se mohou v životě setkat.

Škola se dostala do pilotního programu, který nese strohý název: Příprava občanů k obraně státu. „Ve vzdělávacím programu jsou nová témata. Například k obraně vlasti a o armádě České republiky. Proto vznikl tento projekt," říká ředitel školy Rostislav Souchop.

Vyškovská jednotka chystá několik stanovišť, kde vojáci předvedou svou práci. Prvnímu velí podplukovník Hynek Pavlačka, jenž si mezi přihlížejícími vybírá dobrovolníka. Jasno má brzy. „Vždy, když někdo hodně mluví, výběr nám ulehčí. Je to takové nenucené dobrovolnictví," usmívá se Pavlačka.

Obléká osmáka Petra Krále do vojenské vesty, nasazuje mu velkou krosnu, na hlavu helmu a přes hlavu mu převléká popruh od zbraně. „Člověk, který má u sebe zbraň, na sebe bere obrovskou zodpovědnost," upozorňuje podplukovník několik párů očí, které ho pozorně sledují. „Měl jsem pocit, že na sobě mám tak deset, patnáct kilo. Neumím si představit, že bych to nosil několik hodin. Ani mi tak nevadil ten batoh, ale zbraň byla docela těžká, jak mi visela na krku," popisuje osmák.

Na dalším stanovišti si děti zkouší správný postup první pomoci a také, jak správně obvázat ránu. Nechybí ani zásady protichemické obrany. Kromě plynových masek si několik dobrovolníků zkouší i protichemický ochranný oblek. Opodál jsou na stole zbraně s popisky. Venku vedle hřiště zase stojí vojenské vozy a u nich hlouček pobavených školáků. Zkouší se speciálními brýlemi na očích chodit mezi kužely. Brýle mají simulovat zrak opilého člověka. Většině se daří projít, aniž by některý shodili. Nevydařené pokusy odměňuje hlasitý smích.

Zvoní na další hodinu a třídy mění stanoviště. Vypadají nadšeně a hlavně se zdá, že opravdu dávají pozor.