Nehoda na dálnici. Stres. Mobil není po ruce. Možnost přivolat záchranáře se objeví v podobě SOS hlásky, sloupku podél dálnice. Jeden z projektů, který ukousne čtvrtmiliardu z koláče pětašedesáti miliard z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok, je modernizace dopravního informačního systému na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. „Vyměníme například současné kabely za optické. Jsou na ně napojené informační tabule a SOS hlásky," oznámil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Mezi největší započaté jihomoravské dopravní stavby se v roce 2016 zařadí opožděná obnova železniční trati mezi Břeclaví a Znojmem za téměř miliardu i dva silniční projekty na Znojemsku. „Stavět se začne důležitý obchvat na silnici I/53 v Lechovicích," zmínil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Také Znojmu má ulevit obchvat. „Poslouží především k odklonu tranzitní dopravy mimo město, což zlepší bezpečnost provozu a životní prostředí. Doprava bude také plynulejší," informoval za investora generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Kolaps dopravy

Znojmu chybí obchvat řadu let, jeho dostavbu dosud brzdily soudní spory. Centrum města zažívá ve špičkách často dopravní kolaps, situaci na průtahu zhoršily letošní opravy mostů přes železnici. „Úplně jsem přestala chodit do supermarketu, který mám přes ulici. Raději vyrazím nakupovat o kus dál do menší samoobsluhy, než přecházet tuhle džungli," popsala potíže důchodkyně Marie Smutná.

I po dokončení nového úseku však bude ještě scházet dotažení obchvatu ke křižovatce Suchohrdelská, problém nyní řeší znojemská radnice.

Územní plán pro obchvat Lechovic obec připravovala už od roku 1990. Doprava je tam v posledních letech podle mnohých kritická. „Vsí projíždí spousta kamionů, ve špičce přes den tu lze napočítat i patnáct tisíc aut. Je to tu nebezpečné," přiblížil lechovický starosta Josef Juráček.Pro zvětšení klikněte.

Práce na obou obchvatech na Znojemsku za stovky milionů začnou podle Ředitelství silnic a dálnic na jaře 2016 a potrvají tři roky.
Na dálnicích D1 a D2 mohou řidiči počítat s omezením i v příštím roce. „Bude pokračovat například modernizace D1, nově zahájí práce aspoň na pěti úsecích," informoval mluvčí Neřold.

Mezi Brnem a Vyškovem projektanti plánují opravu dalších dvou úseků, delší je mezi 220. a 230. kilometrem. „Pokračovat má dál rekonstrukce asfaltové silnice R52," doplnil Studecký. Čtyřkilometrový úsek u Pohořelic na Brněnsku vyjde podle odhadů na osmdesát milionů.

Železničáři se na podzim 2016 pustí do oprav trati mezi Břeclaví a Znojmem. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše se práce zaměří především na modernizaci bezpečnostního zařízení a úpravu kolejí.

Stavba skončí podle předpokladů v roce 2018. „Její cíl je bezpečnější trať a zkrácení jízdní doby na trati," upozornil mluvčí železničářů Illiaš. Naopak v lednu podle plánu skončí nákladná rekonstrukce druhé koleje v úseku Brno-Maloměřice a Brno-Královo Pole.

Koncem prvního čtvrtletí 2016 ministerstvo oznámí, zda rozpočet fondu umožní poskytnutí další mimořádné dotace krajům na opravy okresních silnic. Letos Jihomoravský kraj získal z fondu 350 milionů. „Rozhodující bude výsledek jednání Asociace krajů a vlády. Prioritně bychom peníze použili na stavby, které jsme letos museli odložit," podotkl šéf jihomoravských silničářů Jan Zouhar.