Bývaly doby, kdy Citroën nabízel podstatně více čísel v názvech svých modelů. Nyní si vystačí vlastně se třemi. Nejmenší z nich nese označení C3, naopak to největší C5. V rámci tohoto označení jsou pak ale ještě další karosářské verze. Například C5 nyní může buď crossoverem (to se pak na konec názvu přidává písmeno X) nebo výraz Aircross. V takovém případě jde o auto řadící se do kategorie SUV.

Právě modernizované provedení C5 Aircross jsem podrobil redakčnímu týdennímu testu. Facelift, který přišel na počátku tohoto roku, pozměnil zejména příď a interiér. Přední partie působí nyní uceleněji a logičtěji než dosud.

Auto si můžete zvenku i zevnitř s různými detaily prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Uvnitř pak centrální displej „povyskočil“ nad horní hranu palubní desky a hraje samozřejmě dlouhou řadu rolí. Naštěstí však třeba můj nepříliš oblíbený systém pro udržování auta v příslušném jízdním pruhu se dá vypnout pomocí samostatného tlačítka vlevo od volantu. Volič automatické převodovky se pak zmenšil na nezbytné minimum.

To hlavní se však nezměnilo. Tedy například vysoká stavba karosérie s podvozkem umístěným 23 centimetrů nad úrovní terénu. To je opravdu hodně a znamená to, že s tímto vozem se nemusíte bát pustit se i na komunikace, které se dají označit spíše slovem necesty. Jen nesmí být moc bahna či sněhu. Pohon všech kol totiž v současné době Citroën nenabízí.

Interiér je nyní prost zbytečných výstřelků, přitom působí velmi elegantně. Designéři Citroën umí doslova z minima vytěžit maximum. Stačí nějaké to prošití světle modrými nitěmi, nějaký ten kovový proužek nebo změna barvy kůže na vrchní části opěradel. Celek pak působí naprosto skvěle. Toto samozřejmě platí zejména o vrcholné výbavě, kterou měl i testovaný exemplář.

ID.5 poslouží jako auto do města i na středně dlouhé výlety
Konečně hezký elektromobil od Volkswagenu: Test modelu ID.5 Pro

Navíc ho pohánělo nejdražší z nabízených pohonných ústrojí. Tím je plug-in hybrid tvořený zážehovou šestnáctistovkou a elektromotorem. Přenos síly tohoto soustrojí na kola zajišťuje osmistupňová automatická převodovka. Existuje sice možnosti manuálního řazení prostřednictvím poměrně velkých pádel u volantu. Vzhledem k rodinnému zaměření tohoto vozu si ale nemyslím, že by po nich tatínkové či maminky na sedačce řidiče sahali nějak často.

Nevýhodou plug-in hybridního pohonu je také u tohoto vozu nutné zmenšení zavazadlového prostoru. Vysokonapěťová baterie se totiž nalézá z velké části pod jeho zvýšenou podlážkou. Zároveň se musela zmenšit také benzinová nádrž.

Na sportování za volantem zapomeňte

Naštěstí lze v případě potřeby objem zavazadelníku postupně zvětšovat díky přítomnosti tří samostatných sedaček ve druhé řadě. Jejich opěradla tak lze sklopit, díky čemuž se podlaha kufru prodlouží do roviny. Navíc pak lze každý jednotlivý sedák nezávisle posouvat.

Pokud jsou sedadla zcela vzadu, pak je ve druhé řadě opravdu hodně místa i pro hodně narostlé jedince. Jen je škoda, že prostřední sedadlo nemá možnost upevnění dětské autosedačky pomocí systému ISOFIX.

Výše zmíněná vysoká světlá výška se jednoznačně projevuje také na jízdních vlastnostech tohoto vozu. Snažit se o nějakou vyloženě sportovní jízdu nemá žádný smysl. Karosérie se v rychleji projetých obloucích výrazně nakloní a pokud ještě se zatočenými koly „trefíte“ nějaký ten výtluk, můžete se docela odchýlit od zvolené stopy. Na druhou stranu, auto umožňuje solidní akceleraci a tedy také bezpečné předjetí a s nabitou baterií také solidně nízkou spotřebou.

Focus Active je dobře připravený pro jízdu mimo silnice
Zvládá silnice i šotolinu, přesto je vymírajícím druhem: Test Fordu Focus Active

Opakovaně jsem vyzkoušel, že s nabitou baterií lze první stovku kilometrů absolvovat s úbytkem pouze 4-5 litrů z nádrže. Pokud pak pokračujete v jízdě dále již výhradně v hybridním módu, pak musíte počítat se zvýšením na cca 8 litrů.

Pokud se většinou pohybujete pouze po městě a máte kde nabíjet, tak počítejte, že na plně nabitou baterii ujedete bez zapojení spalovacího motoru v průměru 35-45 kilometrů.

Nabíjení ze stojanu se stejnosměrným proudem možné není. Ale i z klasické zásuvky 230 Voltů bez problémů vůz přes noc nabijete. S využitím wallboxu s výkonem 7,4 kWh už budou na plné doplnění energie postačovat dvě hodiny.


Plusy:

kvalita zpracování interiéru

prostor na zadních sedadlech

solidní dynamika


Mínusy

náklony v zatáčkách

nemožnost získání pohonu 4x4

ovládání klimatizace jen na displeji

Základní technická data:


Karosérie: pětimístné pětidveřové SUV

Motory/Spotřeba: Zážehový přeplňovaný tříválec 1,2/130 koní- 6,1 litru, vznětový přeplňovaný čtyřválec 1,5/130 koní- 4,9 litru, hybridní soustrojí 225 koní – 1,4 litru

Převodovky: šestistupňová manuální, osmistupňová automatická

Vnější rozměry: 4500x 1969x1654 mm

rozvor: 2730 mm

Zavazadlový prostor: 460-580/1630 l

max. rychlost : 188 – 225 km/hod

Zrychlení 8,9 - 11,8 s

Ceny: od 675 000 Kč