„Hasicí přístroje nepatří mezi povinnou výbavu běžných osobních aut, přesto je vždy lepší přenosný přístroj mít. Povinnost ze zákona mají jen autobusy, trolejbusy, tramvaje, vozy taxislužby, sanitky a podobně,“ uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.

Šetřit se nevyplácí

Podle hasičů se investice do přístroje vyplatí. „Lze s ním efektivně zlikvidovat požár už v počáteční fázi a tím zabránit i těžkému poškození auta,“ vysvětlil Kopáček. Jakmile auto zachvátí požár, postupují plameny velice rychle – automobil může shořet do dvou minut. A tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči.

Častokrát již takto hasicí přístroj pomohl, naopak v mnoha případech zbytečně chyběl. „Když vidím skoro každý den ve zprávách tolik neštěstí, pořídil jsem si ho. Jistota je jistota. Navíc jezdím často s dětmi a o jejich život mi jde nejvíc,“ zdůvodnil koupi přístroje Karel Urbánek.
Hasicí přístroj musí být v autě pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použít. Pokud vozí šoféři hasičáky na dně kufru, jsou jim málo platné. Za nejvhodnější se proto pokládá místo spolujezdce. Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo nebo na sloupek pod řízením.
Skrblíci

Prodejci hasicích přístrojů si sice na nedostatek zákazníků nestěžují, ale i tak nad některými zájemci o bezpečnost kroutí hlavou. „Práškový hasicí přístroj stojí zhruba tisíc korun, sněhový je o pětistovku dražší. Přestože je to zlomek ceny auta, některým majitelům se zdá cena příliš vysoká,“ řekl Michal Hill z brněnské firmy Hill service.
Největšími „skrblíky“ jsou podle Hilla ti, kteří mají luxusní limuzíny. „Přijde například majitel auta za půl milionu korun. Když se dozví, že hasicí přístroj stojí tisícikorunu, začne se ošívat,“ uvedl Hill.

Hořící auta po dopravních nehodách bývají pro hasiče noční můrou. Hlavně na dálnicích D1 a D2, které protínají jih Moravy. Ne proto, že by plameny nezvládli uhasit, ale kvůli vodě. Pro tu totiž musejí v mnoha případech jezdit až několik kilometrů daleko od místa havárie.
„Pendlovat na dálnici sem a tam není možné. Už kvůli kličkování mezi stojícími auty. Proto k požárům na dálnici jezdí stále nové a nové cisterny s vodou,“ vysvětlil ředitel Integrovaného záchranného systému jihomoravských hasičů Jaroslav Bohanes.