Na počítačovém monitoru se objevuje trojúhelník a neviditelná ruka k němu píše povědomý matematický vzorec. Pythagorovu větu zrovna procvičují osmáci na hustopečské Základní škole Nádražní. „Vypočítejte přeponu pravoúhlého trojúhelníku,“ oslovuje na dálku žáky při online hodině učitelka Helena Salátová.

Po chvíli se ozývá hlas Davida z 8.B. „Úkol mám hotový, co teď?“ dotazuje se školák. V programu se může i virtuálně přihlásit, učitel odezvu vidí. „Dál můžete dobrovolně procvičovat,“ hovoří ke třídě učitelka.

Hustopečskou školu navštěvuje 350 dětí. Při druhé vlně koronaviru byl druhý stupeň zavřený do konce listopadu, teď se díky střídavé výuce část tříd naplňuje.

Zdroj: Deník/Přemysl Spěvák

Podle zástupkyně ředitelky Ivany Brabcové distanční výuku ve škole zvládli. „Byli jsme připravení. Měli jsme předchozí zkušenost s webináři, vhodnými programy i elektronickou žákovskou knížkou. V našem učitelském sboru jsou navíc tahouni, kteří ví, jak výuku uchopit,“ říká Brabcová.

Úkoly se snažili žákům dávkovat postupně tak, aby si jejich vypracování rozprostřeli od pondělí do pátku, a nemohli je odbýt třeba jen zkraje týdne. „Nejtěžší bylo odhadnout, jak udělat zadání úkolu, aby žákům nezabral příliš málo, nebo až moc času,“ zmiňuje Brabcová.

Zdroj: DENÍK/Archiv

Odučit jde podle ní v podstatě každý předmět, včetně fyziky či chemie. „U pokusů jde využít videa či prezentace,“ podotkla s tím, že mimo úkolů měli studenti na druhém stupni maximálně dvanáct online hodin týdně. Děti na prvním stupni ještě méně.

"Především starší žáci mají větší sebezodpovědnost za své učení a víc se učí plánovat, organizovat si den. Zpětná vazba je jiná a někdy chybí. Nejmenší žáci se většinou neobejdou bez asistence rodičů. Na dálku jim nejde nakouknout do sešitů a hned poradit,“ hodnotí Brabcová.

Bez kamery

Mnozí školáci si podle ní rádi zvykli, že nemusejí ráno vstávat a jít do školy. Ve virtuální lavici mohou sedět i v pyžamu. „Že by někdo zaspal, se nám stalo jen minimálně,“ vzpomíná zástupkyně ředitelky.

Osmák David má během hodiny matematiky jako jeden z mála zapnutou i videokameru, aby ho viděli i spolužáci. „Většina to nedělá. Děti si tak chrání soukromí. U těch menších je ale vhodné mít i obraz,“ vysvětluje Brabcová.

Rozvrh výrazně neměnili ani při nástupu rotační výuky. „Nová pravidla nejvíce zkomplikovala fungování družin. Nemůžeme míchat některé třídy, přibylo tak víc skupin a vychovatelek, což znamená vyšší náklady,“ doplňuje ředitelka školy Ivana Matějíčková.