Malíř, kreslíř a výtvarný teoretik Karel Křivánek /1949/, člen UVU ČR, SVUM a SVB, se představuje v břeclavské synagoze již po několikáté. Pro tuto výstavu si připravil vybranou kolekci obrazů, pastelů a kreseb převážně z rozmezí posledních pěti let. Název „ Z druhé kapsy“ napovídá, že autor má kam sahat. Zodpovědně rozvíjí svá oblíbená témata a navazuje na předchozí tvorbu.

Karin Adámková.
Adámková sahala po mistrovském titulu, Čechová ho získala v mixu

Vedle již klasických prací, kterými navazuje na své otevřené cykly jako je například soubor „ Kam odlétají naše duše“ nebo „Pyramidy“ zde nalezneme téma bran, cyklus „Oltáříčky“ nebo soubor „ Útržky vzpomínek“ a další. Je rozvíjen soubor bohatých podzimních témat. Vedle samostatných obrazů se nově objevují diptychy a rozměrný triptych / Rozplétání gordického uzlu/.

Nosným prostředkem Křivánkovy tvorby je zejména barva. Autor s její pomocí rozvíjí barevné prostory svých obrazů. Malba je jeho doménou. Maluje soustředěně, někdy impulzivně. Mnohdy vyměňuje štětec za špachtle. Jindy roztírá akrylové nebo olejové barvy či pigmenty pastelů svými prsty. Proškrabává barevnou hmotu hrotem štětce. Z jeho obrazů, až na výjimky, postupně mizí figury a figurální stafáž. Někdy se vrací k akcentům reality – Brány.

V Bořím lese se líhnou skokani
Je jaro, v tůních lužních lesů se množí skokani

V posledních letech lze vysledovat u Křivánka postupný příklon k lyricky abstraktnímu pojetí obrazu. Téma krajiny se nadále objevuje na jeho obrazech. Mizí popisné reálie, zbývá mnohdy jen dojem, fixace barevného pocitu. Rozhraní země a oblohy v různých výškách náznaku horizontu. Jindy již zůstává neklidné malířské gesto /Vzestupy a pády/ nebo barevně výrazné plochy imaginárních oltáříků. Ty jsou myšleny jako výtvarné pocty oblíbeným malířům. Autor je fascinován magickým symbolem pyramid, který zaujatě rozvíjí v obrazech, pastelech a kresbách. Ty v řadě případů dělají kontrapunkt vystaveným obrazům.

Ilustrační foto.
Nadšenci oslaví 170. výročí narození Masaryka štafetovým během

Křivánek postupně vytahuje ze svého kapsáře další práce, protože potřeba tvorby je u něj trvalá a nutkavá. Proto nebilancuje, nenadále hledá a rozvíjí svou tvorbu. Průběžně se účastní řady kolektivních výstav doma i v zahraničí nebo realizuje své autorské projekty. Jeho díla jsou uložena ve sbírkách MMG Břeclav, MěÚ Břeclav a Hodonín, Městském muzeu v Šibeníku a v celé řadě soukromých sbírek v Evropě, Severní Americe i v Austrálii.

Gabriela Dreslerová, Karel Křivánek