V době covidové, za dodržení přísných hygienických nařízení Rakouska, se podařilo vše zrealizovat podle plánu a také reflexe žáků potvrdila, že energie vynaložená k přípravě projektu a získání dotace nebyla marná. „Výlet mi pomohl poznat a lépe porozumět oblasti, která je nám tak blízká svojí historií, kulturou a přírodním bohatstvím. Přestože máme velmi dlouhou společnou historii, je zajímavé pozorovat rozdíly a srovnávat. Kromě vítaného uvolnění z prvního týdne školy jsme měli možnost získat nové poznatky hned z několika předmětů zajímavěji než nudné opakování informací v lavicích,“ uvedli studenti.

Spoustu historických událostí nám přiblížil stručnými a výstižnými výklady pan učitel V. Funk. Navštívili jsme kláštery, hrady a zámky Melk, Göttweig, Liechtenstein, Laxenburg, Franzensburg a zámecký park na řece Scwechat. Zeměpisné zajímavosti po celou dobu doplňoval pan učitel P. Dvorník.

„Program byl velmi pestrý, nejvíce se mi líbila plavba lodí po největším evropském podzemním jezeře v bývalém sádrovcovém dole Seegrotte. Soutěska Steinwandklamm a vodopády Myrafälle , jízda lanovkou Rax s výšlapem k chatě ve výšce 1644 m n.m. a také jízda prvním horským vlakem na světě Semmeringbahnem patří mezi moje největší zážitky. Stačilo pozorování krajiny a běžného života obyvatel, upravená města, parky, návštěva restaurací a nakupování. Nejvíce se mi líbila procházka lázeňským městem Baden,“ popsali studenti.

„Kdybych měl jmenovat jeden nejlepší zážitek, hodně bych váhal, ale doslova mě okouzlilo údolí Wachau. Já osobně jsem moc rád, že jsem měl možnost se zúčastnit tohoto projektu a získat mnoho zajímavých informací. Zjistil jsem také, jaký máme skvělý třídní kolektiv, jak nás tento výlet velmi sblížil a máme krásné společné zážitky.“ To jsou hlasy dalších účastníků.

Přírodní parky Thayatal a Podyjí, které se nacházejí na obou březích hraniční řeky Dyje, byly posledním bodem našeho programu. Z Hardeggu pěšky do Čížova a zastávka u hraniční zátarasy „železné opony“ symbolicky zakončila náš projekt. 

Jarmila Čeperová