Tzv. cable cam nachystala stanice O2 TV Sport. „Do produkce FORTUNA:LIGY investujeme každou sezonu až osmdesát milionů korun. Dlouhodobě chceme divákům přinášet atraktivní technologické inovace, které podle nás lize významně pomáhají,“ vysvětluje tiskový mluvčí David Solnař.

Televize proto na poslední ligové kolo a derby "S" přišla s technologickou novinkou v podobě kamerového systému zavěšeného na laně. 

Zleva Peter Olayinka ze Slavie, Adam Hložek ze Sparty a Ivan Schranz ze Slavie.
Hložkova paráda v derby rozdělila fanoušky Sparty. Část mu přeje odchod v létě

„Nabízí výškové pohledy na hřiště, má gyroskop a umí detailně přiblížit i hráče nebo míč,“ líčí šéf divize O2 TV Production Rostislav Suslo.

Výhra Sparty nad Slavií (2:1) tak byla vidět opravdu ze všech úhlů.

Náklady na pronájem lanovkové kamery se pohybovaly kolem 100 tisíc korun (platilo se slovenské firmě) a pro použití v zápase bylo nutné zařídit speciální povolení a zaplacení pojištění. „Máme v plánu tuto kameru používat i dál. V příští sezoně i na hokejových Winter Hockey Games,“ přibližuje Solnař.

Problémem pro využití této technologie jsou ale české fotbalové arény. Dostatečnou výšku pro její využití mají jen na Slavii, na Spartě a v Plzni. Kvůli nízké výšce také padla možnost zapojit do vysílání takzvanou spidercam, která umožňuje pohyb kamery jak vertikálně, tak horizontálně. 

Přenos zajišťuje 50 lidí

Technické detaily vás překvapí. O obsluhu se na stadionu starají tři lidé, kteří sedí přímo na tribuně u jednoho z kotvení. Potřeba je ovládat přímo lanovku, která může jet až rychlostí třicet kilometrů za hodinu, i samotnou bezdrátovou kameru.

Signál z celého zařízení putuje rovnou do přenosového vozu. Tam je zvuková režie, hlavní produkční část a vzadu technická místnost a serverovna.

„Zvukaři se starají o zvuk, který jde ven k divákům, ale také o vnitřní komunikaci,“ popisuje Suslo. „V produkční části sedí režisér přenosu a lidé, kteří se starají o replay a sestřihy. V technické místnosti se připravuje obraz do režie. Kameramani se vůbec nemusí starat o nastavení barev, to probíhá až tady,“ dodává.

Před řadou monitorů, do kterých proudí při derby obraz ze dvanácti kamer, sedí dohromady zhruba desítka lidí. Spolu s kameramany, osvětlovači a asistenty na stadionu pak hovoříme zhruba o čtyřicítce osob. Když do toho připočteme i lidi ve studiu, rázem jsme na padesátce.

„Když připravujeme přenos z fotbalové ligy, trvá nám příprava asi šest hodin. Tentokrát byly přípravy delší kvůli instalaci lanovkové kamery,“ vysvětluje Suslo. „Samotná příprava je fyzicky pořádně náročná. Technici nachodí při jednom zápasu až dvacet tisíc kroků a nastoupají okolo třicet pater. Kolikrát při tom nosí i padesátikilové kamery,“ dodává.

Technika za 150 milionů

Aby mohl přenos v pořádku proběhnout a obraz ze stadionu se dostal až k divákům do obývacích pokojů, není to ale jen o přenosovém voze. S tím vždy jezdí ještě menší vůz jako pojízdný sklad, další jako zázemí pro grafiky a poslední auto pro obsluhu VARu.

V případě, že se přenos vysílá do zahraničí, musí přijet ještě satelitní vůz.

„Na přenosy z FORTUNA:LIGY jezdí technika, jejíž hodnota přesahuje sto milionů korun. Když to všechno sečteme, blížíme se ke sto padesáti milionům. Výroba samotného přenosu z ligového utkání se pak pohybuje mezi třemi až čtyřmi sty tisíci,“ odhaluje Suslo. Celkovou hodnotu techniky teď navýšila kamera na lanovce, která je další inovací.

Fotbalisté Viktorie Plzeň slaví kolo před koncem FORTUNA:LIGY mistrovský titul. Definitivně si ho při bodové ztrátě Slavie s Ostravou (1:1) zajistili vítězstvím 2:0 nad Hradcem Králové. Utkání se hrálo v Mladé Boleslavi.
Odměna za titul? Plzeň má slíbené miliony a dál hledá kupce

V O2 TV uvažovali už v minulosti také o zapojení dronů, jejich použití ale není legislativně možné.

„Není možné s drony létat nad lidmi. Letecký úřad by nám pro tyto účely nevydal povolení. Jedinou možností, jak snímat fotbal takhle ze vzduchu, tak zůstává použití vrtulníku,“ vysvětluje Solnař.