Galerie: Na Masarykově okruhu si zazávodila největší motocyklová i formulová esa.

Polygon na brněnském Automotodromu. Hvězdy mířily na Masarykův okruh už od jeho vzniku v roce 1930, kdy se jezdilo na skoro třicetikilometrové dráze. V prvních letech trať hostila automobilové hvězdy. Nechyběl ani Ital Tazio Nuvolari s vozem Alfa Romeo. Miláčkem publika se stal Monačan Louis Chiron, který v Brně zvítězil se svou Bugatti v letech 1931 - 1933. V roce 1949 Brno hostilo první a poslední závod vozů specifikace formule 1, jenž skončil tragickou nehodou. V roce 1950 se začala na Masarykově okruhu psát historie elitních závodů motocyklů, které lépe pasovaly také tehdejšímu vládnoucímu režimu. První Velkou cenu Československa ovládl domácí závodník Antonín Vitvar (na snímku). Už při čtvrtém ročníku v Brně v roce 1954 zazářil tehdy šestadvacetiletý František Šťastný, jenž ovládl závod dvě stě padesátek a i jižní Morava tak poprvé spatřila největší českou hvězdu motocyklové historie. Šťastný v Brně kraloval ještě v době, kdy se akce nejezdila jako součást světového šampionátu. Závod vyhrál celkem sedmkrát, pětkrát ve tři sta padesátkách a jednou v královských půllitrech. V roce 1961 se stal i vicemistrem světa. Na Masarykově okruhu válel i další legendární československý pilot Bohumil Staša. Dvacetinásobný domácí šampion dojel v závodech světového šampionátu Grand Prix dvakrát na stupních vítězů. V roce 1969 finišoval třetí a o dva rok později skončil druhý. Na brněnské dráze zářil také jeden z nejlepších motocyklistů světa Giacomo Agostini. Fenomenální Ital na Agustě, kterou v pozdních letech kariéry vyměnil za Yamahu, vyhrál na Masarykově okruhu sedmkrát, čtyřikrát v královské kubatuře. V devadesátých letech se už na nový uzavřený okruh chodilo zejména na Micka Doohana. Skromný šampion z Austrálie oslavil pět titulů v řadě v královské kubatuře, v Brně kraloval v letech 1994 a 1997. Jestli někomu Masarykův okruh sedl na míru, byl to italský rychlík Max Biaggi. Šílený Max, jak se mu přezdívalo, vyhrál v Brně ve světovém šampionátu sedmkrát, což se povedlo jen jemu, Agostinimu a Valentinu Rossimu. Biaggi vyhrál v Brně ještě čtyřikrát na superbiku. S jedenácti triumfy je nejúspěšnější pilot na Masarykově okruhu. „Brno mě miluje a já miluju Brno. Je neuvěřitelné, kolik mám vzpomínek," řekl. V roce 1996 fanoušci na Masarykově okruhu poprvé spatřili legendárního Valentina Rossiho, tehdy ještě v kubatuře do 125 kubických centimetrů. A tehdy sedmnáctiletý italský rychlík právě na Masarykově okruhu zaznamenal ve své premiérové sezoně ve světovém šampionátu první výhru kariéry. Od svého prvního triumfu má Rossi k Brnu speciální vztah a na jih Moravy se vrací s oblibou.V Brně na nejvyšší stupínek vystoupal celkem sedmkrát, z toho pětkrát v nejvyšší třídě, naposledy před jedenácti lety. Na stupních vítězů se v České republice Rossi naposledy podíval před čtyřmi lety, kdy skončil druhý. Rossimu se na brněnské dráze zadařilo i letos v srpnu jako jedenačtyřicetiletému. V GP České republiky finišoval pátý, což byl jeden z jeho nejlepších výsledků v jinak nepovedeném ročníku. Po Masarykově okruhu se proháněla také jedna z největších legend formule 1 Michael Schumacher. Sedminásobný šampion si v Brně zajezdil několikrát, naposledy v roce 2008, kdy testoval pro švýcarskou motocyklovou stáj Melvin AG-Gunti. Dráhu kroužil společně se svým bratrem a rovněž bývalým pilotem formule 1 Ralfem Schumacherem (na snímku v červené kombinéze). Poprvé se Michael v Brně představil v roce 1989 ve formuli 3000. Na Masarykově okruhu si zazávodilo devět šampionů formule 1. Jedním z nich byl v roce 1970 také ikonický Niki Lauda, jenž skončil v závodě formule 3 druhý. „Mezi útesy z rodinných domků jsem se děsil, že skončím u nějaké hospodyňky v kuchyni," řekl. Zpět ale k motocyklové Grand Prix. Po érách dominantních Doohana nebo Rossiho se začala doba Španěla Marca Márqueze. Na Masarykově okruhu poprvé vyhrál na pátý pokus v roce 2012 v prostřední třídě. O rok později vyhrál Márquez na Masarykově okruhu také závod MotoGP. Dohromady Márquez vyhrál v Brně čtyřikrát, naposledy se radoval z triumfu před rokem. Před víc než dekádou se chodilo na Masarykův okruh fandit Lukáši Peškovi. Jeden z nejlepších českých pilotů moderní motocyklové éry se v Brně soužil a většinou Grand Prix České republiky nedokončil. Výjimkou byl jeho nejlepší rok kariéry 2007, kdy vyhrál ve stopětadvacítkách dva závody a v Brně finišoval na třetím místě. Stal se prvním domácím pilotem v Grand Prix v Brně po šestatřiceti letech, co stanul na stupních vítězů. Další velký milník českého motorismu zažili fanoušci na Masarykově okruhu v létě 2011, kdy poprvé v novodobé historii usedl na stroj královské třídy domácí pilot. Byl jím Karel Abraham, jenž sice závod nedokončil, ale o rok později byl devátý. Jinak se Abrahamovi na domácí dráze nedařilo. Svazován tlakem i povinnostmi souvisejícími s domácím závodem často končil daleko za body. Naposledy se Abraham představil na domácí Grand Prix loni v srpnu. Před závodním víkendem si vyzkoušel s dalšími jezdci hokej v DRFG Areně. Zatímco Pešek a Abraham se na Masarykově okruhu trápili, Jakub Kornfeil ze sebe na domácí dráze dokázal dostat maximum. Hned při své premiéře v roce 2010 v sedmnácti letech dojel v nejnižší kubatuře pátý. Hvězdný moment jezdce z Rohatce na Hodonínsku nastal před dvěma lety, kdy nejprve v sobotu ovládl kvalifikaci. A v následném závodě finišoval na třetí pozici a postaral se o možná poslední pódium domácího jezdce v Grand Prix České republiky. Účinkování na brněnské dráze ukončil v minulém roce devátým místem v závodě nejnižší třídy, načež o půlroku později ukončil kariéru ve světovém šampionátu. Na možná dlouhou dobu nebo nadobro poslední vítěz brněnské Grand Prix byl možná ze všech ročníků ten nejpřekvapivější. Letošní závod královské třídy ovládl na prázdném Masarykově okruhu bez diváků nováček Brad Binder z Jihoafrické republiky na KTM.