Hranice. Ať už mezi státy nebo lidmi. Ústřední téma letního mezinárodního fotoworkshopu, který se tradičně koná v Lednici. Letos už počtvrté.

„Mám z tohoto ročníku velmi dobrý pocit, i když díky krizi přijelo méně studentů," přiznala Michaela Cibulková, ředitelka a jedna ze zakladatelů sdružení Jihomoravského fotografického workshopu. Projektu, který již od roku 2008 slouží k poskytování vzdělání v oboru užité i tvůrčí fotografie.

Pracovní dílny významných českých fotografů, Antonína Kratochvíla a Jana Pohribného, tentokrát přilákaly dvanáctku studentů z Čech Polska i Rakouska.

S fotožurnalistou a fotodokumentaristou Antonínem Kratochvílem vyrazila do terénu i Veronika Brunová, pro kterou je focení koníčkem. „Byla to zajímavá zkušenost," tvrdila třicetiletá žena.

Jejím úkolem, stejně jako ostatních studentů v Kratochvílově skupině, bylo pomocí fotografie zachytit život na hranici. Pomáhal jim přitom emotivní dokumentem dokládající traumatické útěky z doby železné opony na Břeclavsku.

Nechybělo proto ani focení v objektu bývalých kasáren na hranici mezi Valticemi a Schrattenbergem.

Další ze zastávek, kam studenti se svým učitelem zamířili, byl také valtický hraniční přechod. V objektu vzniklo v roce 2011 Muzeum železné opony. „Je neustále nutné připomínat bolševické prasárny," okomentoval činnost valtického muzea způsobem sobě vlastním Kratochvíl.

Studenti z jeho skupiny při pátrání po skutečném příběhu narazili nedaleko soutoku Moravy a Dyje na pamětní kříž. Věnovaný ovšem agentovi STB. „Získala jsem na toto období nový pohled. Doposud jsem o něm jen slyšela. Tím, že se mi podařilo zachytit na mých fotografiích, jsem jej mohla přiblížit i ostatním," svěřila se Brunová.

Přestože měla oproti ostatním účastníkům menší handicap – zlomenou ruku, z lednického fotoworkshopu pořídila stovky fotografií. „Poprvé jsem viděla velmi sugestivní reportáže přímo od studentů. Antonín Kratochvíl vymačkal ze svých studentů čisté emoce," poznamenala Cibulková. Jak dodala, umění Jana Pohribného, druhého z lektorů, bylo zcela jiné. „Působilo jako svěží balzám na duši," popsala ředitelka workshopu.

V loňském roce se stal Pohribný, který se věnuje především uměleckému směru land art, osobností české fotografie. Podle Cibulkové práce v krajině se světly, těly, subjekty v magickém propojení vytváří krásné a uklidňující umění.