Břeclav byla pravidelnou zastávkou lidových loutkářů již v devatenáctém století. Jedním z prvních místních divadel se stalo na počátku dvacátého století školní divadlo v Poštorné. To bylo současně součástí boje o českou duši proti tlakům rakouského školství.

Nejvýznamnějším z nich pak bylo loutkové divadlo Vladimíra Matouška Radost. „Jeho vznik je spojený s příchodem učitele Matouška do žluté školy v roce 1922. Plně se tehdy zapojil do společenského života města. Nespokojil se s žádným polovičním řešením, cíleně spěl k profesionalizaci divadla a aktivně se podílel na dění v československém loutkářství,“ připomněl osmdesátiletý Břeclavan Jaroslav Zika, který spoluautorem knihy Tři Radosti moravského loutkáře Vladimíra Matouška.

Vinař Josef Valihrach
Potřetí má nejlepší Chardonnay na světě. Šel jsem do kolen, říká Valihrach

Popularita břeclavského loutkového divadla stoupala. „Již v roce 1930 bylo hodnoceno Okresním osvětovým sborem na prvním místě v osvětové činnosti. A předčilo i divadelní spolek Břetislav,“ uvedl Zika.

Břeclavští loutkáři se chtěli vyrovnat těm nejlepším v republice. Divadlo se stalo součástí jejich životů. „Navázali přátelství s Josefem Skupou, se svými hrami hostovali v řadě měst, v Praze i ve Vídni. V divadle vždy využívali pouze živou hudbu, často od skladatele Vladimíra Ambroze, učitele břeclavské hudební školy. Hudba byla napsaná přímo pro potřebu konkrétních her,“ vyzdvihl osmdesátiletý nadšenec Zika.

Svatební košile

Vůbec nejvýznamnějším dílem loutkářů z Břeclavi byla v roce 1934 balada Karla Jaromíra Erbena Svatební košile. A o rok později pak hra Rabíndranátha Thákura Poštovní úřad. „Obě hry byly pečlivě prokomponovány a břeclavská Radost byla zařazena mezi pět nejvýznamnějších loutkových scén,“ překvapil Zika.

Po druhé světové válce povolali loutkáře Matouška do Brna. To proto, aby zde jako ředitel nově založil profesionální loutkovou scénu. I ta dostala název Radost. Matoušek také působil v Hradci Králové, kde od nuly vytvořil úspěšné deváté profesionální československé loutkové divadlo Drak. Kromě amatérské břeclavské Radosti se zasloužil také o vznik divadla Radost ve Zlíně.

Členem Shape International Band, který reprezentuje velitelství NATO v Evropě, je i Michal Damborský, pocházející z Velkých Pavlovic.
Trumpetista z Pavlovic hraje v elitním bigbandu NATO. Kapelu vzal i do sklepa

Téměř žádná z břeclavských loutek, jejichž autorem byl Bohumil Tichý, se ve městě nedochovala. „Po válce se loutky rozprášily, ztratily. Z politických důvodů pak bylo muzeum v Mikulově, nikoli v Břeclavi. Později se domů loutky už získat nepodařilo,“ poznamenal Zika, který v Břeclavi před třinácti lety uspořádal dokonce přehlídku loutkových divadel.

Přestože je české loutkářství díky Jaroslavu Blechovi z Moravského zemského muzea v Brně zapsáno na seznamu Českého dědictví Unesco, to břeclavské zůstává podle odborníků nedoceněným.