O rozluštění nápisu se ale Klimeš zatím pokouší marně. Nepomohl ani rentgen. „Text pravděpodobně identifikuje osobu na obraze. Jsou tam základní data. Není ale momentálně čitelný," říká Klimeš.

Nápisy jsou na obraze vlastně dva. Nově objevený je starší, který v minulosti někdo doplnil dalším. Ten je čitelný bez problému. O tom původním ale dosud nikdo nevěděl.

„Kdysi dávno byly používány barvy, které obsahovaly těžké kovy. V tomto případě se to ale u rentgenu nepotvrdilo. Nápis je z hliníkové barvy, což je materiál, který rentgen nezachytí," vysvětluje restaurátor důvod, proč je objevený text i přes použití moderní technologie záhadou. A nejspíš ještě bude.

Starší z textů vznikl ještě za života Frebonie z Pernštejna, kterou malíř na obraze zachytil. Druhý až po její smrti.

„Bylo totiž možné vyčíst všechny její zásluhy a životopis," tvrdí Klimeš, jenž práci na obraze na čas uzavřel.

Autorské právo? Ne

Dílo je nyní součástí výstavy Pernštejnové a jejich doba. Lidé ji mohou vidět v Praze na Hradčanském náměstí.

„Snad se poté najdou prostředky, abychom mohli v práci pokračovat," přeje si restaurátor s tím, že obraz patří Národnímu památkovému ústavu v Brně.

Přílišné překvapení z objevu Klimeš odmítá. Za léta praxe s uměleckými cennostmi si zvykl. „Rozluštění staršího nápisu nám ještě musí potvrdit, že jde skutečně o osobu, kterou uvádí ten čitelný, zřejmě doplňující popis. Na devadesát devět procent to tak ale bude. Není důvod, aby někdo přepisoval zásluhy, které tehdy měl někdo jiný," říká Klimeš.

Autor obrazu je neznámý a restaurátor je přesvědčený, že ani nový objev nenapoví, kdo hraběnku zvěčnil.

„V té době nebylo zvykem, aby se obrazy podepisovali. Tehdy neexistovalo autorské právo, čili nebyl k podpisu důvod. Navíc malíři se nepovažovali za umělce. V lepším případě byli umělečtí řemeslníci. Stáli na podstatně nižším stupni společenského žebříčku, než je tomu dnes," srovnává restaurátor.

Na portrétu pracoval asi dva měsíce a pravděpodobně se stane hlavní postavou, která na rozluštění nápisu bude zase pracovat.

„Cena obrazu je velmi subjektivní. Nelze ji odhadovat. Každopádně jsem v rukou měl už cennější kusy. Ročně opravím pět až sedm obrazů. Záleží, co je třeba na nich udělat," dodává Klimeš. Vyjma kopií, jde o jediný obraz, který hraběnku zachycuje.