Odborníci oslovení Břeclavským deníkem Rovnost se shodují, že současné moderní umění si v regionu získává stále větší pozornost. „Ašot Haas je zvláštní fenomén. Využívá striktně dané geometrické postupy, které propracovává do detailů a zkoumá vztahy, které běžného smrtelníka nenapadnou. Celé to přenáší do výtvarného umění. Jeho díla jsou vytvořená z plastu či skla. Mnohá jsou také podsvětlená a mění barvy," říkala k připravované výstavě majitelka mikulovské galerie Vladimíra Brucháčková Závodná.

A pokračovala. „ Struktury Ašota Haase působí nenuceně, jejich přirozenost vychází právě z matematicko-fyzikálních zákonů, které jsou platné i pro okolní svět či vesmír. Nenudí, ale naopak inspirují k vlastnímu bádání a snění," nechala se slyšet galeristka.

Útlum u klasiky

Podle Niny Kuhnové z břeclavského muzea a galerie má moderní umění na Břeclavsku silné zastoupení. Útlum naopak pozoruje u klasiky. „Moderna má významné místo zejména na Mikulovsku. A její pozice se bude zlepšovat i nadále," je přesvědčená Kuhnová, jež se zabývá dějinami výtvarného umění.

I přes zvyšující se oblibu mnohdy abstraktních a na první pohled složitěji pochopitelných děl, se někteří z galeristů stále setkávají s názorem typu, že „tohle by zvládlo i moje dítě, co to má být?". „Nejde totiž o prvoplánový pohled, jakými jsou třeba krajinky. V té okamžitě poznáte strom, kopeček nebo řeknu. V moderním umění je třeba hledat něco hlubšího. Často je dobré znát příběh umělce a jeho obrazu. Pak to dostává jiný význam a lze lépe pochopit, proč je obraz rozvržený tak, jak je. Že nejde o něco nahodilého," vysvětlovala Kuhnová.

Jestliže je Mikulovsko v tomto směru napřed, hodlá vedení města pod Pálavou udělat další skok. Za přeměnou na sídlo koncentrující moderní díla vzniklá na výtvarném sympoziu „dílna" míří historická budova bývalé zbrojnice hasičů.

Abstrakce se objevují například i v břeclavské Galerii 99 malíře Antonína Vojtka. Ten se k nim letos vrátil po mnoha letech, jejich soubor představil na konci září v městském zařízení.

Výtvarnice Sylva Chludilová pokládá moderní umění za současný trend nabírající na síle. „Člověk by si při prohlížení takových děl měl zachovat svůj rozum a pocity. Neměl by se nechat v manévrovat do pozice, že tomu nerozumí. Odpovědi, jak na něj abstraktní díla působí, je třeba hledat v sobě. Je vhodné dát na vnitřní cítění," reagovala Chludilová, jež kromě tvorby provozuje také mikulovskou Galerii Efram.