Předchozí
1 z 11
Další

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

I v pětaosmdesáti, které architekt a sklářský výtvarník oslavil poslední dubnový týden, jede stále na plný plyn. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku. „Jedu tak na čtyřicet procent. Pořád mám mindráky, že plýtvám časem. V mládí jsem do toho šel zhurta a měl výsledky, teď mi vše trvá pětkrát déle,“ usmívá se při rozhovoru bodrý muž.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Práce má podle svých slov stále tolik, že neví kam dřív skočit. Aktuálně pracuje například na pamětní desce věnované legendárnímu brněnskému dirigentovi Gustavu Bromovi. Od jeho narození uplyne letos v květnu sto let. Odhalovat by se měla na domě v brněnské Kotlářské ulici ve čtyři hodiny ráno. Ten čas je symbolický a vztahuje se ke vzniku známé skladby Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem. S textem a melodií měl v padesátých letech u Bromových časně ráno zazvonit básník Josef Kainar. „Traduje se, že manželka Gustava Broma básníka nevyhodila a Brom tak mohl skladbu zapsat do not,“ říká výtvarník. Znělka známé písničky provázela například cestující na vlakovém nádraží v Brně. Už od poloviny devadesátých let.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

S týmem spolupracovníků Kováč před časem připravil monumentální projekt Getsemanské zahrady u Svatého kopečku v Mikulově na Břeclavsku. Dominovat jí má transparentní Kaple modlitby Ježíše Krista. Doufá, že se ho podaří zrealizovat. Půjde o jedinečné dílo. Spojení skla, betonu a kovu. Za použití zcela nových technologií, které zatím tým tvůrců nechce prozrazovat. „Návrhy jsou jedna věc a realita druhá. O některých prvcích už ale máme jasno. Osobně jsem navštívil dvakrát Getsemanskou zahradu v Jeruzalémě, abychom neokopírovali nebo neopakovali nějaký motiv. Chceme, aby vše bylo unikátní, překvapivé a tím pádem zajímavé. Je to pro náš tým úžasný úkol,“ říká Kováč.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Dodává, že základem unikátního díla je práce ve zkratkách. „Ideální je, když člověk jde kolem ležérním krokem a je mu vše jasné. Krátký kontakt a přímé sdělení. Na tom je vše založené,“ vysvětluje.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Jižní Morava a konkrétně Pálava, jsou pro Kováče srdeční záležitostí. Velmi rád tam jezdí malovat a jak říká, třídit si myšlenky. „Spousta lidí říká, že tam nic není. Za mě je tam ale úplně všechno. Nízký horizont, obrovské, vysoké nebe. Tam jsou všechny ty příběhy. Krajina nabitá duchovnem. Velmi rád se vracím a maluji Pálavu. Mám ji asi tak na pěti stech obrazech. V nich jsou mé myšlenky a pocity,“ dodává.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Za své životní dílo považuje skleněný kříž a oltář v moderní kapli svatého Václava a svaté Anežky v Šošůvce na Blanensku. Ta stojí nedaleko jeho ostrovského ateliéru. Příští rok uplyne od vybudování tamní kaple dvacet let. „Vždy jsem inklinoval k posvátnému prostoru, sakrálním motivům a duchovnu. Některé projekty byly megalomanské a díla vážila tuny. Ale se stejnou vervou jsem pracoval i na drobných věcech,“ zdůrazňuje Kováč.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Hlavní roli v jeho dílech hraje světlo a jeho lom. „Práce se světlem je něco úžasného. To krátké sdělení bolesti, tragédie, pokory. Světlo je božstvo. A když má člověk možnost s ním dělat, je to nevýslovný kus radosti a štěstí,“ říká výtvarník.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

A jak v pětaosmdesáti letech bilancuje svůj život? Na to prý nemá čas. „Jsem rád, že jsem život prožil a splnil na tisíc procent. A že ještě něco rozbiju a také vyrobím. Jsem vděčný za každý průser, co se mi stal. Všechny mě posílily a naučily něčemu novému. Od čtyř let jsem vyrůstal bez rodičů a i to mě formovalo. Nikdy jsem se nespokojil s průměrností. Vždy jsem chtěl být nejlepší,“ vzpomíná na svou profesní kariéru.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

V branži se jeho technice ale věnuje stále méně lidí. Jedná se totiž o krvavé a nebezpečné řemeslo, kde převládá ruční práce. Stačí vteřina nepozornosti a z člověka může být do konce života mrzák. „Joj, kolik já měl úrazů. Brněnskou plastickou chirurgii jsem dobře živil. Valér Kováč tam byl hodně profláknutý pacient. Ale co, zmrzlinu bych prodávat ve stánku nemohl,“ směje se.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Nejvíc si podle svých slov váží přátelství. Víc než profesních úspěchů. „Skutečné přátelství je záruka a pro mě největší hodnota. U rodiny se to bere tak nějak automaticky jako povinnost. Opravdový přítel je dar,“ má za to.

Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Valér Kováč procestoval téměř celý svět. V zahraničí ho proslavila unikátní technologie vrstveného skla, při které využívá klasické tabulové sklo. Nejraději přebývá a tvoří v ateliéru v Ostrově u Macochy na Blanensku.Zdroj: Deník/Jan Charvát

Přátelé za ním do ostrovského ateliéru jezdí velmi často. A Kováč z legrace tvrdí, že to většinou není kvůli jeho unikátním skleněným dílům. „Jsou to potvory ti moji kamarádi. Vědí, že mě vaření baví. Když přijedou na návštěvu, nejdou se podívat, co jsem vyrobil, ale co jsem uvařil. Popichují mě, ať se na sklo vybodnu a radši vařím. Hodně jsem se toho naučil při cestách po světě. Ale nedám dopustit na československou kuchyni. Bůčky, zelňačka, halušky. To miluji,“ uzavírá povídání Kováč.