Stavba obchvatů, potažmo dálnic, je na jižní Moravě seriálem nekonečných příběhů. Zatímco Ulice na jedné ze soukromých televizních stanic se stala nikdy nekončící díky rozhodnutí tvůrců, téma stavby obchvatů, například toho břeclavského, stále nemá konec z jiných důvodů.

Tyto klíčové silniční tahy totiž mají své dlouhodobé odpůrce a především kvůli letitým soudním tahanicím zůstávají navzdory přání silničářů, představitelů měst a také velkého množství obyvatel pouze na papíře. Byť třeba projekt stavby břeclavského obchvatu byl formálně zahájený už v roce 2003.

Právě stavba, která má ulevit husté tranzitní dopravě na hlavním tahu Břeclaví, se přitom nyní ukazuje jako možný návod, jak by mohli silničáři při podobných projektech v budoucnu postupovat. Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo s ekology na kompenzačních opatřeních a konečně už začaly také práce v terénu. Pyrotechnickým průzkumem.

Pak už jen průzkum archeologický, dokončení výkupu pozemků a v roce 2024 by mohla začít stavba. A i kdyby se nakonec kvůli nějakému problému její začátek zase posunul, jedno pozitivum už zůstane. Další vyčištěný prostor od munice v blízkosti továrny Muna, kterou Rusové v roce 1945 vyhodili do vzduchu a uskladněná munice se rozlétla do okolí. Ostatně Lesy České republiky její okolí čistí už několik let a stále nejsou u konce.