Koncem dubna na Hodonínsku i v prvním květnovém týdnu na Břeclavsku se nehoda nakonec nestala. Strojvedoucí vlaků včas zareagovali použitím rychlobrzdy a řidičům se podařilo závory prorazit. K tragédii však v obou případech chybělo jen pár vteřin. Pokaždé chybovali řidiči nákladních aut, shodou okolností cizinci.

Podobné situace však většinou šťastný konec nemívají. „Nehoda s nejhoršími následky se stala před dvěma lety ve Strážnici na Hodonínsku. V ulici Za Drahou se na přejezdu bez závor střetl osobní vlak s dodávkou. Na místě zemřeli dva lidé, další člověk se zranil," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle něho srážek aut s vlaky na přejezdech celostátně přibývá. Výjimkou je jižní Morava, kde se loni stalo nejméně takových případů za posledních osm let. Zatímco před šesti lety tam vyšetřovala Drážní inspekce čtrnáct nehod, loni jen šest. „Podíl na tom mají preventivní kampaně i lepší zabezpečení přejezdů," poznamenal mluvčí inspekce Martin Drápal.

Přejezdy s největším počtem nehod∙ Strážnice na Hodonínsku zabezpečený světelnou signalizací bez závor
∙ Brno-Černovice světelná signalizace bez závor
∙ Nedvědice na Brněnsku výstražné kříže
∙ Rájec-Jestřebí na Blanensku světelná signalizace s celými závorami

Nehody se nejčastěji stávají na přejezdech zabezpečených takzvaným křížem a světelnou signalizací. Hlavně na těch, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Nehodovost tam podle odborníků není zaviněná způsobem zabezpečení, ale intenzitou silničního a železničního provozu. „Nebezpečný přejezd neexistuje. Za převážnou většinu těchto nehod může nevhodné chování řidičů," upozornil Ptačinský.

Podle policistů jsou nejbezpečnější přejezdy se závorami. Jak ale ukázaly nedávné případy, vždy záleží na řidičích. „Za nedodržení dopravních předpisů při přejíždění kolejí hrozí řidiči pokuta až pět tisíc korun. Může také přijít o řidičský průkaz až na půl roku," sdělil policejní mluvčí Pavel Šváb. Pokud řidič prorazí závoru a odjede, hodnotí se jeho přestupek jako ujetí od dopravní nehody.

Přestože by se mezi závorami auto nikdy ocitnout nemělo, počítá se i s touto situací. „Závory mají na konci jen jedno prkno, které lze bez větších problémů prorazit. Při uvěznění mezi závorami to doporučujeme udělat a nečekat na příjezd vlaku," řekl Drápal.

TOMÁŠ HAVLÍK