Na silnicích v Břeclavi a Hodoníně je méně bezpečněji. Vyplývá to z aktuálního indexu bezpečnosti, který zveřejňuje Česká pojišťovna. „Nedávno mi řidič automobilu nedal na křižovatce přednost a nejedná se zdaleka o výjimku. Nejhorší je silnice na Mutěnice, doprava je předimenzovaná a silnice úzká,“ potvrdila zhoršení situace řidička motocyklu Hana Sýkorová z Hodonína. Ten si v žebříčku pohoršil o čtyři příčky, z 59 okresních měst je nyní 34.

Index bezpečnosti vychází ze statistik republikové policie. „Vydáváme ho dvakrát ročně. Jedná se o vyjádření úrovně nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob vlivem nepřiměřené rychlosti v zastavěné oblasti měst,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Těžké nehody
Pořadí v indexu bezpečnosti a počty nehod podle České pojišťovny:
· 34. Hodonín: 5
· 39. Břeclav: 6
· 48. Znojmo: 11
* jde o počty nehod s těžkým zraněním či úmrtím v zastavěných oblastech měst za rok 2016.

Nejvíce si za poslední rok pohoršila Břeclav, která se propadla o sedmnáct příček na 39. místo. „Z mého pohledu je situace špatná dlouhodobě, hlavně kvůli vysoké hustotě dopravy a chybějícímu obchvatu města. Zaznamenáváme zde velký počet usmrcených chodců a cyklistů. Nejedná se však pouze o faktor nepřiměřené rychlosti, vždy jde o kombinaci různých vlivů, které se skládají,“ upozornil vedoucí dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach. Ten neočekává, že by letos došlo ke zlepšení.

Jedinou výjimkou v jihomoravském příhraničí je Znojmo, kde se dopravní situace zlepšila. Navzdory posunu o devět příček nahoru ale zůstávají znojemské silnice na 48. místě indexu nejméně bezpečné v kraji. „Kdo ve městě či obci jezdí osmdesát, tak by neměl vůbec dostat volant do rukou,“ komentoval to majitel jedné ze znojemských autoškol Aleš Hándl.

Na nehodovost v kraji mají velký vliv i nedokončené dopravní stavby a špatný stav silnic. „Jsme unikátní vlastní neschopností. Stále probíráme výstavbu základní dopravní infrastruktury, ale ta v zásadě končí pouze u řečí. V pohraničí by se takto dalo hovořit o obchvatu Znojma a Břeclavi. Nehody vznikají na základě dvou faktorů. Jedním z nich je špatná dopravní infrastruktura a druhým neukázněnost řidičů,“ podotkl krajský koordinátor pro BESIP Pavel Čížek. Podle něj je oblast jihomoravského příhraničí specifická zvýšeným pohybem chodců a zejména cyklistů.

Bezpečnost v dopravě není na jižní Moravě špatná jen v příhraničí. V hodnocení krajských měst patří poslední třináctá příčka Brnu.

ADAM PAVELKA