Malotraktory patří na vesnicích jižní Moravy k nezbytným pomocníkům. V létě drnčí malé motorové stroje při cestách na vinice a polnosti takřka každý den od rána do noci. Motoroví pracanti však mohou být životu nebezpeční. Na začátku prázdnin na Břeclavsku zabíjeli hned dvakrát. Podle jednoho z vinařů je na vině podcenění ochrany. Tragédie nechávají policisty v klidu.„Devětapadesátiletý muž zemřel minulé pondělí při nehodě traktoru ve vinici u Brumovic. Neštěstí se stalo večer, kdy muž ošetřoval vinohrad postřikem. Traktor najel na terénní nerovnost a převrátil se na řidiče. Lékaři mu už nedokázali pomoci," uvedla mluvčí břeclavské policie Hana Kejlová.

Tragický závěr měla také nehoda, jež v Kobylí týden předtím vznikla při převážení porouchaného malotraktoru na valníku za jiným malým motorovým strojem. Na nezpevněném svahu sjel tažený stroj s dvousetkilovou cisternou a postřikovačem na řidiče a na místě jej usmrtil.

Průměrná cena nového malotraktoru se pohybuje kolem dvou set tisíc. Malí zemědělci tak z úsporných důvodů často popustí kutilskou fantazii. Vezmou dvě staré nápravy z náklaďáku, motor ze škodovky a s nízkonákladovým, ryze originálním, strojem pak při cestě z vesnice na pole klidně vyrazí i na běžnou silnici. Na ni smí ale pouze za jasných podmínek.

„Při pohybu nezaregistrovaných malotraktorů na soukromém pozemku a polních cestách řidiči zákon nepřekračují. Na pozemních komunikacích, kde platí zákon o silničním provozu, tyto stroje však musí mít v pořádku příslušná povolení, technický stav a pojištění. Při kontrolách se policie zaměřuje na zemědělské stroje průběžně po celý rok, testován je u řidičů také alkohol. Speciální akci ale dopravní policie nechystá," doplnila mluvčí břeclavské policie Kamila Haraštová.

Dříve úředníci udíleli povolení pro zvláštní užití silnice traktorům domácí i tovární výroby. V současné době lze získat povolení pouze na originální stroje z továrny. „Povolení vydává příslušný silniční správní úřad. Je k němu třeba vyjádření policie a správy a údržby silnic. Řídit malotraktor do tří a půl tuny mohou držitelé oprávnění skupiny B, nad danou hmotnost musí mít řidičský průkaz skupiny T nebo C+E," sdělil vedoucí odboru správních věcí a dopravy břeclavského úřadu Roman Konečný.

Jeden z havarovaných traktorů byl domácí výroby, druhý vznikl v továrně. Zkouška na alkohol dopadla u obou řidičů negativně. Za hlavní problém v obou tragických případech tak vinař Marek Pšovský, jenž dva malotraktory tovární výroby používá, označil podcenění rizika v kopcovitém terénu.

„Pokud by měli oba vinaři na stroji kabinu nebo bezpečnostní rám, klidně i podomácku přivařený, neštěstí by se asi nestalo. Malotraktory bez střechy jsou na svazích rizikové. Když se převáží, kutálí se a nemají se o co zastavit. Mé vinice jsou na rovině, stroje mám ale zabezpečené i tak," dodal vinař.

ČTĚTE TAKÉ:

- Muž zemřel, když převážel malotraktor

- Při havárii traktoru ve vinici zemřel devětapadesátiletý muž

PETR VLASÁK