Utopenec. Takovou přezdívku může dostat tažný člun, který se kvůli nepřízni počasí ocitl ze středy na čtvrtek pod hladinou jezera poblíž hráze přetínající novomlýnské nádrže u Pasohlávek. Uvězněný třítunový kolos naštěstí zachránily po perfektně odvedené práci hasiči, vodní záchranáři a potápěč.

„V noci byl silný vítr a vlnobití. Voda se dostala do vlečného člunu, který po nádrží přesouvá ponton s vrtnou soupravou, a plavidlo se potopilo,“ popsala na místě havárie zástupkyně Ředitelství silnic a dálnic, která si nepřála zveřejnit své jméno. Státní podnik je totiž investorem průzkumu podloží nádrže, tedy prací, které předcházejí rozšíření rychlostní silnice R52.

Když geologové kolem půl osmé ráno sedmimetrový člun nenašli na hladině, okamžitě se rozjely záchranné práce. Ty komplikoval fakt, že člun uvízl asi v dvoumetrové hloubce a jeho zadní část se zabořila do bahna.

Z motoru navíc uniklo menší množství ropných látek. „Ty na hladině vytvořily skvrnu o rozměrech zhruba jednoho čtverečního metru. O události hasiči informovali pracovníky odboru životního prostředí Městského úřadu v Mikulově, České inspekce životního prostředí a Povodí Moravy,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

Hasiči zachytili ropnou skvrnu položením dvou norných stěn na hladinu. „Protože z motoru člunu potopeného zádí do hloubky zhruba dvou metrů mohly unikat další ropné látky, hasiči a vodní záchranáři zahájili vyprošťování plavidla,“ vylíčil mluvčí hasičů.

Šéf potápěčského klubu Nautilus Břeclav Milan Vojta musel pod hladinou zachytit za potopenou loď vzduchové vaky, které pomohly záď uvízlé lodi nadlehčit. Pomocí lana navijáku vrtné soupravy se záchranáři snažili dostat potopené plavidlo na ponton, což se však zpočátku nedařilo.

Použití dalších nafukovacích bójí nakonec zabralo. „Měl jsem z toho obavy. Zadní část člunu byla hluboko zabořená v bahně. To navíc bylo hutné,“ popsal zkušený potápěč.

Když se před jednou hodinou odpoledne pomocí navijáku podařilo dostat plavidlo nad hladinu, nasadili hasiči plovoucí čerpadla k vyčerpání vody. „Jak se ukázalo, dno člunu naštěstí nebylo proražené, velká část nebezpečných látek zůstala v člunu,“ dodal Vojta.

„Hasiči vodu odčerpali a sorbentem na hladině zlikvidovali skvrny ropných látek. Kontaminovaný sorbent sebrali k ekologické likvidaci,“ uvedl Haid.