Týdenní měření ukázalo, že zhruba šedesát procent řidičů nedodržuje povolenou padesátku v obci. „Mezi devadesáti a sto dvaceti kilometry za hodinu jelo padesát řidičů. Řidič ani chodec v takové rychlosti není schopný zareagovat na neočekávanou situaci,“ sdělil Vojtěch Helikar z firmy Dopran CZ.

Představitelé obce přemýšlí, co řidiče ukázní. „Rozhodujeme se mezi úsekovým měřením a okamžitým měřením. Vnímáme jako alarmující, že snad pětadvacet procent řidičů jelo přes sedmdesát kilometrů v hodině,“ řekl starosta Antonín Vymazal.

Měření rychlosti:
• Rekordy: 116 kilometrů v hodině v Moutnicích
• Překročení rychlosti v obcích: 60% řidičů v Moutnicích, 54% řidičů v Zaječí
• Co řidičům hrozí: odebrání bodů, pokuta až 10 tisíc i zákaz řízení až na rok
• Počet přestupků za rychlost, které letos eviduje policie: asi 8 000

Rychlost si nechávají občas měřit také představitelé několika obcí na Znojemsku v okolí Moravského Krumlova. Například v Jamolicích, Vémyslicích nebo Rybníkách. „Nejvyšší rychlost, kterou jsme naměřili, byla 107 kilometrů v hodině v Rybníkách,“ zmínil šéf krumlovských strážníků Rudolf Fráňa.

Podobné měření jako v Moutnici nedávno ukázalo, že přes polovinu řidičů nedodržuje rychlost ani v Zaječí na Břeclavsku. Představitelé obce nyní vymýšlí, jak je zpomalit.

Test, jakou rychlostí jezdí auta přes obec, si nechali udělat také ve Starovicích. „Výsledky z toho zatím nemám. Ale jsme domluvení s hustopečskou městskou policií, že budeme požadovat měření v obci,“ oznámil starosta Antonín Kadlec.

Po brněnské ulici Úvoz se například v noci na minulé pondělí řítil řidič téměř stovkou. „Kromě pětibodového postihu a pokuty až deset tisíc korun mu hrozí zákaz řízení až jeden rok,“ uvedla mluvčí strážníků Tereza Kadrnožková.

Policisté v kraji letos evidují asi osm tisíc přestupků překročení rychlosti v obcích, což je mírné navýšení oproti stejnému období loňského roku. „Nejvhodnější jsou stavební úpravy dopravního prostoru. Například kruhový objezd nebo ostrůvek,“ sdělil policejní mluvčí David Chaloupka.

S tím souhlasí i experti s Centra dopravního výzkumu. „Stavebně technická opatření poskytují lepší podmínky i pro ostatní účastníky provozu, zejména chodce a cyklisty,“ poznamenala za centrum Veronika Valentová.