Poprvé volali po lepším osvětlení před dvěma lety. „Opakovaně jsme problematiku otevírali a žádali radu města o nápravu. Naše návrhy na zlepšení bezpečnosti podpořila i většina zastupitelů. Nesplněním usnesení zastupitelstva se zabýval také kontrolní výbor. Ani ten však nedonutil radní k aktivitě,“ stěžoval si opoziční zastupitel Libor Sadílek.

Starostka města Hana Potměšilová se ohradila, že dopravní situaci ve městě řeší radnice postupně a zajímá se i o zmiňovaný přechod. „V současnosti na tom pracují lidé z majetkoprávního odboru,“ uvedla Potměšilová.

Město si nechá nejdříve vypracovat posudek na už umístěná světla. „Máme schůzku také s energetiky. Potom oslovíme různé dodavatele osvětlení a porovnáme jednotlivé nabídky,“ řekl za pověřený odbor Karel Svoboda.

NESMÍ OSLNIT

Nasvětlení přechodů je podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka dobrá věc. Ovšem jen tehdy, když je po technické stránce vše dobře nastavené. „To znamená, že nesmí oslňovat řidiče ani pěší a přitom chodce nasvítit,“ upozornil Čížek.

Osvětlování může mít podle něj také nevýhody. „Pokud je v blízkosti jiný přechod, může jej řidič zaspat, neboť mu už nevěnuje pozornost. Může předpokládat, že jsou nasvícené všechny,“ varoval.

Protidrogový vlak na brněnském nádraží.
Děti zkusí, jak žijí drogově závislí. Ve speciálním vlaku

Nejčastější příčiny střetů aut s chodci jsou kromě tmy či špatného značení také nezodpovědnost pěších. „K dnešnímu dni máme na Břeclavsku devětadvacet sražených chodců a z toho osm z nich čelí podezření, že nehodu sami zavinili,“ zmínila policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Podle policejních statistik například před dvěma lety měli v celém kraji chodci na svědomí 139 nehod. „Někteří nedodržují základní pravidla. Spěchají a přechází na červenou nebo mimo přechod. Na vině bývá i nepozornost či špatný odhad vzdálenosti,“ vysvětlil Čížek.

Přechody mají na jihu Moravy na starosti zpravidla zastupitelé. Ročně do úpravy a osvětlování přechodů investují statisíce korun.

Ilustrační foto
Cyklisté se vyhnou ucpanému městu. Po sedmi kilometrech nových cyklotras

Bezpečnější přechod plánují i ve Dvořákově ulici v Hodoníně. „Pro chodce bude bezpečnější a rozdělený ostrůvkem. Předpokládá se, že práce začnou ještě do konce roku,“ podotkl mluvčí tamní radnice Josef Horníček. Práce mají stát téměř dvě stě tisíc korun.

Snížit počet lidí sražených auty má i novela zákona platná od loňského února. Podle ní musí chodci, kteří se pohybují za snížené viditelnosti po silnici mimo obec, nosit reflexní prvky.

POČET SRAŽENÝCH CHODCŮ
Na přechodu i mimo něj v Jihomoravském kraji:

rok 2015
• usmrcených: 15 chodců
• těžce zraněných: 82 chodců

rok 2016
• usmrcených: 9 chodců
• těžce zraněných: 94 chodců

rok 2017 (údaje za leden až červenec)
• usmrcených: 6 chodců
• těžce zraněných: 36 chodců

Zdroj: BESIP