Jedenáctileté období sucha pro české motocyklové fanoušky může už v neděli skončit. Motocyklový závodník Jakub Kornfeil se pokusí v kategorii Moto3 navázat na úspěch Lukáše Peška z roku 2007, který dojel třetí v kubatuře do 125 kubických centimetrů.
Kornfeil má zatím našlápnuto na svou nejlepší sezonu ve světovém šampionátu. Drží sedmé místo v pořadí jezdců. „Oťukává stupně vítězů, které si přejeme, zatím jezdí těsně pod nimi. Letos je největší šance na pódiové umístění od Peškova třetího místa,“ odhadl motocyklový expert Václav Svoboda.
Největší želízko v ohni pro fanoušky na Masarykově okruhu přiznává, že cítí tlak. „Je důležité moc nad tím nepřemýšlet. Snažím se maximálně užít celý víkend se všemi akcemi a odvést maximum v paddocku i na trati. Zbožné přání je vyrovnat nejlepší výsledek v sezoně, takže páté místo,“ uvedl pětadvacetiletý Kornfeil.

Vedle Peška dojeli na bedně na přelomu šedesátých a sedmdesátých letech legendy motocyklového sportu František Štastný, který byl v roce 1968 třetí, a Bohumil Staša, jenž si v letech 1969 a 1971 připsal dokonce třetí a druhé místo.
Rekordy na Masarykově okruhu
Nejlepší výsledky domácích jezdců
1968: František Šťastný třetí místo ve Velké ceně Československa v kategorii 350 ccm
1969: Bohumil Staša třetí místo (500 ccm)
1971: Bohumil Staša druhé místo (350 ccm)
2007: Lukáš Pešek třetí místo (125 ccm)
Nejúspěšnější jezdci v Brně sedm vítězství
- Valentino Rossi z toho pětkrát v nejvyšší kubatuře (500 ccm a MotoGP)
- Max Biaggi třikrát v nejvyšší kubatuře
- Giacomo Agostini čtyřikrát v nejvyšší kubatuře
A co stálo za úspěšným obdobím? „V šedesátých letech Jawa a ČZ vyráběly závodní motorky i pro širší veřejnost, která si je mohla nějakým způsobem opatřit. Díky tomu jsme měli nesrovnatelně širší jezdeckou základnu. Před padesáti lety byly naše značky na úrovni japonských nebo před nimi,“ vysvětlil Svoboda.
V současné době už o zrodu motorkářských hvězd rozhodují hlavně peníze. „Aby vyrostl talentovaný jezdec, musí mít rodiče, kteří jsou schopní získat pro něj peníze. Od začátku ho musí vést někam do Španělska a tam jeho kariéru budovat. Začíná se hrozně brzo, dřív museli mít piloti řidičák, teď jezdí dvanáctiletí kluci,“ poznamenal.
Žádný Čech zatím v závodech mistrovství světa, které se v Brně konají od roku 1965, nevystoupal na Masarykově okruhu na nejvyšší příčku. Tři zahraniční závodníci to v kariéře dokázali už sedmkrát. V éře Šťastného a Staši úřadoval Ital Giacomo Agostini, na přelomu milénia zase jeho krajan Max Biaggi.

Třetí Ital do party je stále aktivní a populární účastník světového šampionátu Valentino Rossi, který pět ze sedmi triumfů vyjel v nejvyšší kubatuře.
Může se v žebříčku osamostatnit, letos ale zatím nestačí na dominantního Španěla Marka Márqueze. „Moje ani týmové výsledky nejsou takové, jaké jsem letos očekával. V Assenu měl Marc jednoduše navrch, a když se rozhodl ujet, prostě to udělal. Bude obtížné ho dohnat. Rád bych ve druhé půlce sezony nějaký závod vyhrál. Jednoduché to nebude,“ odtušil Rossi, jenž v aktuální sezoně skončil nejlépe druhý na německém Sachsenringu před necelými třemi týdny.
