Po loňském úspěchu čistě břeclavské dvojky bez kormidelníka Lukáš Helešic – Jakub Starnovský, kteří získali evropské stříbro a páté místo na mistrovství světa, se tentokrát osmnáctiletý Helešic spojil s pardubickým veslařem Miroslavem Jechem. A sedli si parádně. V Belgii nestačili jen na favorizovanou dvojku Rumunska.

„Letos se sešla na startu mnohem těžší konkurence než minulý rok. Soustředili jsme se hlavně na Němce a mistry Evropy z Rakouska. Rumuni ale překvapili všechny zúčastněné, rozdělili své mistry světa na čtyřce a dali je do dvojky," popisuje rozložení sil po návratu trenér Josef Akai.

Česká reprezentační výprava čítala 29 členů, ale jen Akaiovi svěřenci a bronzový skifař Hellebrand dosáhli na medaile. „Tentokrát jsme neměli žádné problémy s dopravou, stravou ani zdravím. Mohli jsme se soustředit jen a jen na závodění. Bylo o nás skvěle postaráno," pochválil organizátory břeclavský kouč, který loni musel řešit pověstnou běloruskou stravu a s ní spojené střevní potíže.

FINÁLE DVOJEK NA MEJ 2014:
Rumunsko 6:41­.17 minut
Česká republika 6:42.15
Německo 6:45.44
Itálie 6:49.98
Švýcarsko 6:51.28
Rakousko 6:55.37

Břeclavská dvojka šla najisto, v Belgii jela nejmenší počet závodů. „Bleskový finiš v první rozjížďce, ve kterém jsme o setiny porazili Němce, nám zajistil přímý postup do semifinále. Nemuseli jsme tak jezdit vysilující opravné jízdy. Ale v semifinále už jsme se trošku šetřili, postupovaly tři posádky, tak jsme si drželi druhé místo. Finále se totiž jelo už za tři hodiny," popisoval taktizování Akai.

Ve finále se břeclavská loď postavila Rumunsku, Německu, Rakousku, Itálii a Švýcarsku. „Prvních pět set metrů se jelo společně, po kilometru jsme mírně vedli, ale pak zapnuli Rumuni, a i když jsme mocně finišovali, už jsme je nedokázali předjet," popsal finálovou jízdu kouč reprezentační posádky.

Co se výsledného času týče, má letošní dvojka o něco lepší čas než ta loňská. „Obě mnou vedené dvojice jsou výkonnostně srovnatelné, jen máme nyní více zkušeností. A hlavně, sezona letos kvůli slabé zimě začala dřív a všichni mají natrénováno mnohem víc a je to znát," poukazuje Akai na největší rozdíl.

Také loď byla špičková. „Dostali jsme německou loď, určenou speciálně pro juniorskou reprezentaci. Je to momentálně to nejrychlejší, co existuje. Závodí na ní téměř všechny reprezentace," poukázal břeclavský kouč, že v lodích už nejde hledat rozdíl. Záleží jen na formě sportovců.

Teď čekají veslaře školní povinnosti a individuální tréninkový plán zaměřený na získání síly. Následují pražské Primátorky a v červenci čeká Helešice s Jechem nominační závod, kde by měli potvrdit svou dominantní pozici v Česku. Tím pádem by se podívali v srpnu do Hamburku, kde se letos koná mistrovství světa juniorů.