Jihomoravskou chloubu už za oceánem prodávají zástupci firmy Vino z Czech, v budoucnu by rádi nabídku rozšířili.

„Spolupracoval jsem na výběru vín a připravoval jejich popis. Některá vína se tam už prodávají s etiketou Alfonse Muchy. Mají originální láhve, ale etikety jsou jiné," vypráví Nazarčuk.

V Chicago se akce uskutečnila díky vysokému počtu českých obyvatel. Žije jich tam více než sto deset tisíc. Právě oni mají být základní skupinou zákazníků.

„Ryzí Američané byli z našich vín překvapení. Brali je jako exotická. Při představování jsem musel nejprve vysvětlit, kde Česká republika leží. Chutnali jim lokální odrůdy jako Pálava nebo Muškát moravský. Ty by se tam mohly uplatnit," míní sommeliér. Naopak například Veltlínské zelené má nejspíš smůlu. Američané si ho spojují zejména s Rakouskem.

„Ptali se, proč ho mají teď brát z Česka? Je proto třeba hledat jinou cestu: Muller Thurgau nebo Pálava. Akci podporoval Vinařský fond, takže se k prezentaci mohla přihlásit jakákoliv vinařská firma. Celkem jsme představili asi osmdesát vín," pokračoval Nazarčuk.

Pro vinaře podle něj může jít o atraktivní odběratelské místo. Jen je potřeba se přizpůsobit tamním podmínkám. „Konají se tam různá setkání národnostních menšin, které ukazují svoje produkty. Piva se do Ameriky vyváží dost, ale vína nikoliv. Ovšem jiná vína se budou více prodávat třeba v Chicagu a jiná v New Yorku. Zájem zákazníků se liší. V Chicagu lidé hledali třeba Frankovku," přikyvuje Nazarčuk.

Při setkáních nechyběl ani doprovodný program. Potomci dřívějších emigrantů předváděli tanec a zpěv.