Šestatřicet pohledávek. Tolik jich od září loňského roku do konce ledna přihlásili věřitelé břeclavského strojírenského podniku Tranza do insolvenční řízení. Dvaadvacátého února bude Krajský soud v Brně rozhodovat o osudu podniku s téměř stoletou tradicí.

„Společnost Tranza se k tomu zatím nechce vyjadřovat. Mohu jen říct, že výroba pokračuje dál. Největší starost je o to, aby zajistili výrobu a aby nedošlo k hromadnému propouštění,“ zaznělo z úst advokáta Davida Franka, který Tranzu sídlící dnes v Lednici zastupuje.
Jak dodal, vedení společnosti se nebude k vzniklé situaci vyjadřovat až do dvaadvacátého února.

Insolvenční návrh podalo na Tranzu podle výpisu z insolvenčního rejstříku pět společností. Mezi nimi je například i břeclavská dopravní společnost Bors, které firma podle zveřejněných údajů dluží přes sedm set tisíc korun.

„Obchodní vztahy nejsou téma, které bychom chtěli jakýmkoliv způsobem zveřejňovat,“ reagoval na dotaz k uvedené pohledávce místopředseda představenstva a generální ředitel Borsu František Zugar.

Peníze podle výpisu z insolvenčního rejstříku dluží Tranza malým i velkým podnikatelům, firmám, a dokonce i jedné bance.
„Oficiálně žádné zprávy o problémech Tranzy nemáme. Samozřejmě nějaké signály jsem zaznamenal. Hromadné propouštění společnost nenahlašovala,“ přišel s pozitivní zprávou ředitel břeclavského úřadu práce Lubomír Marko.

„Zatím nevíme, co se bude dít, protože výplatní termíny máme před sebou. Pokud by nesplnili nějaké závazky, tak se na nás jejich zaměstnanci mohou z hlediska výplaty mzdy obrátit,“ upozornil na krizovou variantu Marko.

Zápis společnosti v insolvenčním rejstříku nenechává klidným ani vedení Lednice.

„O problémech Tranzy víme. Chtěli jsme s firmou dříve spolupracovat. Naposledy s nimi jednal starosta Kabát. Firma zaměstnává i obyvatele naší obce, takže každá taková ztráta se pak promítne do zaměstnanosti,“ obával se případného úpadku firmy lednický místostarosta Ladislav Dostál.

Tranza je významný regionální zaměstnavatel. Devadesát procent její výroby tvoří dopravní válečky pro dálkovou hlubinnou dopravu a pásové dopravníky, zbývajících deset procent pak pražce a válečkové tratě. Do Lednice se společnost přesunula i kvůli úsporám. Namísto v deseti břeclavských halách totiž teď působí pouze v jedné, která měří jen dvě stě metrů.