Kam vložit peníze v době celosvětové finanční krize? Vývoj akciových trhů i pokles cen realit nevěští pro investory nic dobrého. Proto se mnozí poohlížejí po jiném zhodnocení peněz. Kromě zlata, známek, obrazů nebo jiných uměleckých předmětů se pro některé stalo zajímavým lákadlem také víno.

„Nejdůležitější je si dobře rozmyslet, jaká vína nakoupit. Osobně nedoporučuji žádná mladá vína,“ radí břeclavský sommeliér Libor Nazarčuk.

Svou roli hraje kromě ročníku i značka vybraného moku. Víno by mělo být ze známých vinic a pokud možno přívlastkové. Zákazník, který chce do lahví s červeným či bílým investovat, by ho měl bezpodmínečně ochutnat.

Rada nad zlato podle vinařů odborníků ale přesto není. „Nicméně je důležité soustředit se na známá vinařství. Taková, která jsou součástí celosvětového obchodu a jsou nejrozšířenější. Obecně jsou to například vína z Bordeaux,“ vzpomenul Nazarčuk známou francouzskou oblast.

Ten, kdo chce vložit do vína větší množství peněz, by neměl zapomínat na hlavní zásadu. A sice na skladování. Lahve vína by měly být uloženy ve speciálních boxech nebo klimatických lednicích. Ty je možné si zakoupit nebo se obrátit na vinotéky, popřípadě na vinaře.

Jak ale upozorňují znalci světa financí, jen odhodlání nestačí. „Investici do vína bych doporučoval jen těm, kteří se v tomto oboru dobře orientují. Bylo by asi špatně, kdyby do vína investoval někdo, kdo nemá k vínu nějaký vztah,“ myslí si finanční analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Kromě známých zahraničních vinařských oblastí je možné zacílit svou pozornost i na jižní Moravu. Mezi zdejší osvědčené odrůdy na archivaci patří například Rulandské šedé nebo Ryzlink Rýnský, z červených vín pak Frankovka či André.

Investory může navíc lákat skutečnost, že trh s vínem není v České republice dosud organizovaný. Sledovat na vlastní pěst, co se na trhu s vínem odehrává, může přinést ovoce. Hodnota vína, které následně získá prestižní mezinárodní ocenění, totiž může vzrůst i o stovky procent.

„Já vybírám vína pouze z Mikulovska, Rakvicka a Zaječí. Tuzemským vínům jednoduše věřím,“ poznamenal Daniel Vodák z Hustopečí, který vybranými značkami těší hosty ve svém hotelu.

„Co si budeme povídat, cena vína může rázem stoupnout i o třicet procent. Kdo vám to může na dnešních trzích zajistit?“ ptá se oprávněně.

Že mají investice do kvalitního vína budoucnost, potvrzují i odborníci. „Cenový vývoj vína nebo umění je vždy spojený s vývojem ekonomiky. I když nás zasáhne finanční krize, naše ekonomika poroste. Z toho vyplývá, že přibude lidí, kteří zaplatí i vyšší sumu za kvalitní víno,“ upozornil Hatlapatka.

Také podle vinařů nemůže investice do lahodného nápoje skončit špatně. Když totiž nevyjde původní záměr rozmnožení peněz, víno může majitel vždycky vypít.