Brněnská společnost Kiwi.com, nástupce původní firmy Skypicker, nejlepší startup Česka v letech 2017 a 2018 podle žebříčku magazínu Forbes, je dnes firmou s miliardovými tržbami. „Díky možnostem využití fondů EU se nám podařilo za posledních pět let vyrůst z malé garážové firmy na jednoho z největších hráčů na světě,“ uvedl finanční ředitel Kiwi.com Juraj Strieženec.

V boji s konkurencí pomohlo centrum

Společnost se zaobírá vývojem technologií v oblasti leteckého průmyslu, provozuje internetový vyhledávač letenek Kiwi.com, jehož prostřednictvím mohou zákazníci, pomocí tzv. virtuálního propojování (Virtual Interlining), kombinovat lety a rezervovat letenky podle jejich potřeb.

V roce 2014 firma rozšířila okruh uživatelů převzetím vyhledávače letů WhichAirline a už v následujícím roce vyrostla dvakrát rychleji. Raketový růst firmy vyžadoval rozšíření pracovního týmu o další zaměstnance. „V roce 2015 jsme začali vytvářet naše interní Centrum sdílených služeb a v rámci projektu jsme žádali i o evropské dotace na projekt Centra sdílených služeb, které by sloužilo zákazníkům na celém světě.

Zdroj: MMR

Centrum vzniklo tady v České republice a celková výše podpory z evropských fondů byla více než 86 milionů korun,“ přiblížil Strieženec. V rámci evropského projektu tak přibylo firmě v jejích brněnských kancelářích celkem 154 nových pracovníků. „Počet pracovních míst v rámci Centra sdílených služeb je výrazně vyšší. V tehdy nejaktuálnější době šlo o více než tři sta nových pracovních míst v Brně,“ upozornil finanční ředitel. V současné době firma zaměstnává celkem přibližně dva tisíce zaměstnanců a má pobočky v devíti zemích.

Podívejte se na Mapu projektů EU

Jedním z cílů zmiňovaného evropského projektu bylo také zlepšení globální konkurenceschopnosti firmy. „Kromě technologického pokroku interních systémů a nově navázaných spoluprací to byl především rozsah Centra sdílených služeb, jehož zásluhou jsme získali náskok před konkurencí. V rámci optimalizace našich systémů dále využíváme principů strojového učení. Z hlediska projektu se ale jedná spíše o postranní efekt,“ myslí si spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Byť je letecký průmysl koronavirovým obdobím silně poznamenaný, firma nemusela stav zaměstnanců po předchozím navýšení snižovat. „Stále se nám daří udržet drtivou většinu zaměstnanců ve společnosti jako celku. Je to náš cíl především proto, abychom byli po odeznění opatření v souvislosti se šířením Covid-19 schopni obsloužit veškeré klienty, a ustáli tak poptávku trhu,“ vysvětlil spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý s tím, že nárůst počtu vytvořených pracovních míst za předchozí roky řádově překonal původní očekávání.

„I proto nejsou ohroženy pozice, které byly vytvořeny v souvislosti se zmíněným projektem. Jejich stabilita je dále posílena požadavkem na udržitelnost – společnost v tomto smyslu svůj závazek vnímá velmi silně,“ poznamenal.

Kiwi.com chce spojit letadla i kola 

Období koronaviru přimělo firmu k řadě vylepšení jejího internetového vyhledávače letenek. A nejen to. Staví se čelem k novým výzvám. Podle Olivera Dlouhého bude v krátkém až střednědobém horizontu větší množství tras, které nebudou mít pokrytí – ať už z důvodu dočasných restrikcí na straně aerolinií, jejich úplného krachu anebo kvůli zavřeným hranicím.

Projekt v číslech: Kiwi.comZdroj: MMR

„Právě tady může Kiwi.com cestovatelům pomoci svým inovativním řešením, virtuálním propojováním, kde mohou cestovatelé chybějící trasy překlenout kombinací destinací anebo také propojením letecké a pozemní dopravy. Z obecného hlediska – jakmile nějaká aerolinka začne operovat novou trasu, jsme schopni ji takřka ihned zařadit do naší databáze a nabízet ji tak v našich kombinacích,“ nastínil Dlouhý.

Očekává, že jejich virtuální propojování se v budoucnu stane silnou konkurencí běžného codesharingu, zejména pak v době, kdy letecká doprava prochází tolika změnami. „Právě technologie a inovace budou hrát klíčovou roli v celkovém zotavení cestovního ruchu,“ je přesvědčen spolumajitel Kiwi.com, jenž firmu nadále posouvá vizionářsky vpřed. Ambicí Kiwi.com přitom je stát se prvním virtuálním globálním superdopravcem, neboť kombinuje všechny druhy dopravy – od letecké přes pozemní až po pronájem kol.

Oliver Dlouhý: Díky dotaci jsme nemuseli uměle brzdit růst

Kdysi nevelký startup Skypicker.com, dnes Kiwi.com, jedna z nejrychleji rostoucích technologických firem na světě. O tom, kam portál míří, jsme mluvili s jeho zakladatelem Oliverem Dlouhým.

Zakladatel a dnes výkonný ředitel úspěšné brněnské společnosti Kiwi.com Oliver DlouhýZdroj: archiv Kiwi.comVaše firma, provozující oblíbený vyhledávač letenek Kiwi.com, získala dotaci z Evropské unie ve výši přes 87,6 milionu korun. Co se vám podařilo z těchto peněz vybudovat a zajistit?Prostředky byly přínosné v oblasti akvizice nových zaměstnanců Centra sdílených služeb. Primárně nám v době extrémně rychlého růstu společnosti pomohly kofinancovat mzdy těchto zaměstnanců, nájemné a částečně i jejich hardwarové vybavení. Díky dotační podpoře jsme nemuseli růst společnosti uměle brzdit, což by jinak bylo s ohledem na cashflow nutné.

Co bylo při zřizování sdíleného centra z vašeho pohledu nejnáročnější?
Nábor, zaškolení a relokace zaměstnanců Centra sdílených služeb – v průběhu realizace projektu jsme se v rámci Brna přestěhovali do nových prostor. Náročná byla i administrace dotačního projektu včetně absolvování kontroly Auditního orgánu MF v roce 2017.

Jak se vám daří ustát současnou dobu, kdy je letecká doprava skrze koronavirové období v mnoha destinacích stále ještě výrazně omezena? Jaká opatření realizujete, abyste nepřišli o své klienty?
Orientovat se v současných možnostech přepravy je pro mnohé cestovatele obtížné, některé linky stále operují v menších objemech než před koronakrizí, na některých dokonce ještě ani nebyl zahájen provoz. A situaci komplikuje také fakt, že má většina zemí stále zavedeny různé stupně restrikcí pro vstup, jako například nevpuštění cestovatelů z různých zón, nutnost doložit negativní testa další. My se snažíme našim zákazníkům pomoci tím, že jsme na našem vyhledávači zavedli například nové možnosti filtrování – zákazníci tak mohou odfiltrovat zemi, která je pro ně z hlediska restrikcí nevhodná, například při vyhledávání letů s přestupem.

Dalším pomocníkem jsou také notifikace, na znovuzprovoznění trasy, kterou se dříve snažili najít, ale která ještě v té době neoperovala.

V souvislosti s výše již zmiňovaným projektem mělobýt vytvořeno 154 nových pracovních míst. Jak se vám podařilo naplnit tuto část projektu?
Nových relevantních pracovních míst bylo vytvořeno nakonec výrazně více oproti původnímu předpokladu. Tuto část projektu jsme tedy naplnili bez větších problémů. Jednalo se z velké části o pozice OPS (Order Processing Specialist), tedy pracovníků, kteří zpracovávají objednávky klientů.

V čem se podle vás může po koronavirovém období letecká doprava radikálně proměnit? A jak se to promítne do cestování?
Očekáváme, že ceny low-costových aerolinií, hlavně na kratší vzdálenosti, zůstanou na nižší úrovni i během příšítího roku. Letenky na delší vzdálenosti spíše podraží – vzhledem k tomu, že ubyde obecně cestování v business class, se aerolinky budou snažit ušlý zisk za tato místa v letadle kompenzovat zvýšenou cenou ostatních sedaček. S tím, jak se budou dále rozvolňovat opatření po celém světě, opět stoupne poptávka po letenkách na dálkové linky a aerolinie si tak toto jejich zdražování budou moci dovolit.

Pro některé aerolinie nicméně je a bude tato celosvětová krize velmi problematická, mnohé masivně propouštějí, některé dokonce úplně zbankrotovaly. Po skončení pandemie proto tedy budou k dispozici celé posádky a také fyzická letadla – nastane doba, kdy bude velmi levné založit novou aerolinku. Očekáváme, že se toho chytnou soukromí investoři i kapitálové skupiny a ve střednědobém horizontu vzniknou nové aerolinie, které budou nabízet letenky levněji než kdy dřív.

Zdroj: MMR