Břeclav čeká revoluce v hromadné dopravě. Už letos by mohla začít rekonstrukce vlakového nádraží za bezmála tři miliardy. Do tří let se k němu přesune i autobusové nádraží. Milionové částky mají posloužit k tomu, aby se lidem cestovalo pohodlněji.
„Břeclavské nádraží spojuje všechny koridory, které byly modernizovány v předchozích letech. Dosud je nejslabším článkem tohoto řetězu,“ vysvětlil Radoslav Molák ze společnosti SUDOP Brno, která zpracovávala projekt.
Rekonstrukce se dotkne v první řadě nástupišť. V plánu je výstavba nového ostrovního nástupiště, rozšíření prvního a kompletní oprava zbývajících. Podchody budou přístupné i vozíčkářům.
Opravovat se bude i kolejiště na přednádraží. „V některých místech je rychlost omezena. I rychlostní vlaky zde musí přibrzdit. Po opravě budou moci vjet plynule až do stanice,“ uvedl Molák. Nejnáročnější součástí celého projektu bude oprava pětikolejného mostu přes Dyji.
Celá stavba dle projektu přijde na dvě miliardy a 175 milionů korun. „Už jsme získali pět milionů na zpracování projektové dokumentace z prostředků Evropské unie. A žádáme o další prostředky na samotnou stavbu,“ uvedl Jiří Mlynář, ředitel Správy železniční dopravní cesty Olomouc, která je investorem stavby.
Stavba by mohla začít už letos na podzim. „Budeme pracovat za provozu. Ale snažíme se naplánovat práce tak, abychom co nejméně narušili železniční dopravu,“ uvedl.
Na rekonstrukci břeclavského nádraží by se měly postupně nabalovat další akce. Jednou z nich je přesun autobusového nádraží do prostor u nádraží, kde nyní stojí některé železniční budovy. „Lidé tak budou odbaveni v jednom místě a především se zkrátí přestupní doba mezi autobusem a vlakem,“ uvedl přednosta železniční stanice v Břeclavi Libor Semorád.
Město bude na přesun autobusového nádraží žádat o dotace z evropských fondů a kraje.