Byl jste překvapený z vašeho úspěchu v Salonu vín?

Určitě jsem byl překvapený, protože není vůbec jednoduché projít sítem degustací Salonu vín a získat titul šampiona této soutěže.

Znamená to pro vaše vinařství prozatím největší úspěch?

Ve vysoké konkurenci soutěže, kde bylo přes dva tisíce vzorků, je to určitě náš současný vrchol.

Máte za sebou i úspěchy v jiných soutěžích? Třeba v zahraničí?

Určitě ano. Podařilo se nám získat řadu ocenění také v zahraničí. Ať už v Paříži nebo Štrasburku. Máme spoustu úspěchů i na mezinárodním poli.

Kolik jsme letos přihlásili vzorků do Salonu vín?

Přihlašujeme vždycky celou sekci, bylo to přibližně patnáct vzorků.

Myslel jste si, že z přihlášených vzorků bude právě vítězný Ryzlink vlašský 2016 ten nejlepší? Nebo jste měl jiného favorita?

Přiznám se, že jsem nad tím takhle vůbec neuvažoval. K titulu šampiona Salonu vín vede velmi komplikovaná cesta. Ale je pravda, že náš Ryzlink vlašský patřil k horkým želízkům z vín, která jsme měli ve hře.

Čím si myslíte, že je právě váš Ryzlink vlašský 2016 výjimečný?

Je to díky rovnováze v chuti mezi kyselinou, cukrem a alkoholem. Má určitou podmanivost ve vůni. Degustátora ohromí mohutnost aromatiky. Jsou cítit medové tóny společně s citrusovými a dalšími například grepovými tóny.

Vy jste byl v Salonu vín i jedním z hodnotitelů. Jak se vám zdála vína v závěrečném hodnocení? Vyčnívaly nejlepší vzorky nebo byly naopak hodně vyrovnané?

Pro mě to bylo u bílých vín velmi vyrovnané. U těch červených to bylo komplikovanější. Tam shoda nebyla až taková. Samotného mě však překvapil finální rozdíl mezi prvním a druhým vínem. Shoda degustátorů byla velmi vysoká.

Co vyrábíte za vína? Jsou spíše sušší nebo sladší?

My máme dvě hlavní výrobkové sady. V té nejvyšší, Petanque, se zaměřujeme na terroirová vína. Snažíme se vyprodukovat co nejlepší víno z dané vinice, kterou obděláváme. V druhé výrobkové sadě, Cépage, ve které se nachází i vítězné víno, mohou lidé najít suchá vína, polosuchá i polosladká vína. Tato sada je uzavřená skleněnou zátkou a má i moderní design.

Myslíte, že se výhrou v Salonu vín zvýší zájem zákazníků o váš ryzlink? Stoupne i jeho cena?

Nárůst zájmu zákazníkůo víno je po této soutěži razantní. Lahví tohoto vzorku není nezměrné množství, takže jeho cena určitě vzroste. Ale o kolik v tuto chvíli ještě nevím. Z devadesáti procent půjde toto víno do Salonu vín a deset procent lahví bych chtěl prodávat u nás ve vinařství našim zákazníkům.

Myslíte, že tím, že vyhrálo vinařství z Drnholce, stoupne i povědomí lidí v České republice a v zahraničí o tom, kde se Drnholec nachází?

Nedělám si iluze, že by to mělo zahraničí zásadním způsobem zasáhnout. Budu rád, když bude více lidí v České republice přemýšlet, kde Drnholec je a udělá to pro celý zdejší region pozitivní reklamu.

Chcete svůj úspěch v Salonu vín obhájit? Mají vaše letošní vína také potenciál uspět?

To je nyní hodně těžké hodnotit. Vína jsou v nějaké fázi, až čas ukáže, do jaké míry se vyvede nebo nevyvede. Nicméně naší snahou je znovu bojovat o co nejlepší umístění.

Soustředíte se při prodeji vína pouze na český trh, nebo prodáváte i do zahraničí? Uvažujete také o asijském trhu?

V současné době jsme převážně v České republice, ale chtěli bychom určitě prodávat naše vína do Asie, Ruska nebo Ameriky. Tento export bohužel není otázkou týdnů nebo měsíců, jde o dlouhodobou intenzivní práci najít správného partnera, který bude ochotný a zapálený to dělat. Je to otázka let.

Jak vás v letošním roce ovlivnily jarní mrazy a sucho?

V trati Langewarte, kde pěstujeme Tramín červený, jenž je také v Salonu vín, velmi pečlivě hlídáme stav vinic pomocí svící proti mrazu. Některé polohy na Drnholecku vlivem sucha dost pocítily nedostatek vláhy. V nejvíce postižených zónách jsme měli až o padesát procent menší úrodu než v minulých letech.

Jak se díváte na novelu vinařského zákona, která vešla v platnost v dubnu?

Jsem zastánce toho, že je potřeba propagovat značku Vína z Čech, vína z Moravy. Pro mě to je akceptovatelné nařízení. Snažíme se mít všechna vína označená na kapsli nebo na klopce, aby zákazník přesně věděl, že naše víno je z vinice z Moravy. Navíc zpracováváme pouze vlastní hrozny.

Jak rozlehlé jsou vaše vinice a kolik vyrábíte lahví vína ročně?

Aktuálně máme sto dva hektarů vinic, další chceme ještě vysazovat. Chtěli bychom se dostat až ke sto čtyřiceti hektarům. Produkujeme aktuálně zhruba tři sta tisíc lahví.