Jedenáctý listopad už netrpělivě vyhlíží v kalendáři Jakub Osička z Velkých Bílovic na Břeclavsku. Aby mohl ochutnat letošní Svatomartinské víno. „Je to jenom jednou za rok, jde o příjemné zpestření. Rád ochutnávám mladá svěží vína, nejlépe na nějaké akci, kde je na výběr z více vzorků,“ reagoval mladík.

Letos mají výrobci dodat na trh takřka dva miliony dvě stě tisíc lahví vína pojícího se se svátkem slavného římského světce. Degustátoři zhodnotili 431 vzorků mladých vín, osmaosmdesát procent z nich může užívat známku Svatomartinské, což je nadprůměrné číslo. „Vysoký počet úspěšných vzorků vypovídá o přístupu vinařů, kteří v krátkém čase od sklizně zvládají vína připravit rok od roku lépe,“ komentoval ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Fond Svatomartinská vína zaštiťuje.

Svatomartinské víno. Ilustrační foto.
Na trh zamíří přes dva miliony lahví Svatomartinského. Uspěla většina vzorků

Nejvíc vzorků je z Břeclavska, a to víc než polovina. Z celkových 379 jsou zastoupená nejvíc bílá vína, a to 162 vzorky, růžových je téměř o padesát méně a červených ještě o dalších devět méně. Nejčastější odrůda je Müller Thurgau s takřka stovkou vzorků. „Růžová vína mají letos krásnou ovocnou aromatiku. Obzvlášť vynikne odrůda Zweigeltrebe. Z bílých vín mě velmi příjemně překvapil Muškát moravský pro svůj aromatický projev a svěžest,“ nastínil sommeliér Marek Babisz z Národního vinařského centra ve Valticích na Břeclavsku.

Svatomartinské víno
Co je Svatomartinské víno?
• Mladé víno, jeho kvalitu, barvu, aroma a chuť musí schválit odborná komise.
• Letos poprvé se bude prodávat pod jednotným logem v podobě známého symbolu skleničky v národních barvách na horní části uzávěru. Logo Martina na koni zůstává na etiketě.
• Jihomoravští vinaři mohou láhve prodávat tak, aby se ke konečnému spotřebiteli dostaly až v sobotu 11. listopadu, na svatého Martina.

Počet vzorků vín se značkou Svatomartinské 2017 podle odrůdy:
• Müller Thurgau – 99
• Modrý Portugal (červené) – 69
• Svatovavřinecké (rosé, klaret) – 55
• Zweigeltrebe (rosé, klaret) – 48
• Muškát moravský – 39
• Svatovavřinecké (červené) – 35
• Veltlínské červené rané – 23
• Modrý Portugal (rosé, klaret) – 10
• Cuvée – 1

Nejvíc Svatomartinského dodá na trh skupina Vinifera, pod kterou patří například Vinařství Neoklas Šardice a Vinařství Mutěnice, obojí z Hodonínska. Za celou skupinu půjde na trh 481 tisíc lahví. „První hodnocení vín ukazují na vysokou kvalitu letošní úrody. Bez nadsázky lze v některých případech hovořit o úrovni, která dosahuje parametrů přívlastkových vín,“ vyzdvihl jednatel Vinařství Mutěnice Jindřich Robek.

Zhruba padesát tisíc lahví Svatomartinského dodá na trh Znovín Znojmo. Posledních pět let jejich počet nemění. „Zájem zákazníků je ustálený. Ovšem lidé se na Svatomartinské těší každý rok čím dál víc. Je cenově dostupné všem,“ vysvětlil ředitel společnosti Pavel Vajčner.

Nad zvýšením výroby Svatomartinského ve vinařství zatím neuvažují. Část produkce nechávají na přívlastková vína. „Děláme i pozdní sběry,“ potvrdil Vajčner.

Svatomartinské má vliv také na turistiku. „Je to velké lákadlo jak pro domácí, tak pro turisty. Svatomartinská vína vytlačila někdejší božolé. Všichni, když jde o mladá vína, nyní pijí Svatomartinské. Samozřejmě ve spojení se svatomartinskou husou. Víno a gastronomie jde ruku v ruce,“ sdělila ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Zuzana Vojtová.

Přesná čísla k dispozici sice nemá, ale zájem o toto víno podle ní roste. „Stejně jako o vinařskou turistiku. Přibývá ubytování v soukromí především ve vinařských obcích, zároveň s tím roste i zájem o Svatomartinská vína,“ dodala Vojtová.

Svatomartinské chodí lidé ochutnávat rovněž do vinoték. „I když oproti minulým rokům zájem možná mírně poklesl,“odhadl majitel Moravské vinotéky na brněnském Mojmírově náměstí Vladimír Adámek. Jedenáctého listopadu připravil pro hosty akci, kde letos nabídne devadesát Svatomartinských vzorků.

Od ostatních vín se Svatomartinské příliš neliší. „Jen jsou jasně určená pravidla, že to musí být vína suchá a s nižším obsahem alkoholu,“ přiblížil Babisz.

Barman Rudolf Forman.
K vítěznému drinku ho inspiroval příběh revolucionáře. Za odměnu chce za žraloky

Ne všichni vinaři ho však mají v oblibě. „Nevyrábím ho, protože nesnáším, aby mi někdo určoval, co mám dělat. A hodnotit vína měsíc dopředu, když ještě nejsou hotová, to neuznávám. Ale i o mladé víno mají lidé zájem a odbyt je čím dál větší,“ připustil vinař Josef Valihrach z Krumvíře na Břeclavsku.