Těšit jej navíc může fakt, že hned tři z celkem devíti letošních ocenění značkou Regionální potravina míří na Břeclavsko, kde bydlí.

V kategorii tepelně opracovaných masných výrobků uspěl lanžhotský Špek od Hakalíka. „Jsme z toho nadšení, konkurence byla veliká. Pro nás jako pro rodinný podnik je to velký úspěch. A také reklama," přiznal Miroslav Hakala z Lanžhota, který rodinnou firmu vede.

Lanžhotské řeznictví už bodovalo se svými dobrotami například v soutěži Česká chuťovka. Do jihomoravského výběru se ale přihlásilo poprvé. A hned uspělo. „Tajemství úspěchu našeho špeku spočívá v kvalitě a dodržení postupů. Je to klasickým způsobem nakládané maso, klasicky vyuzené. Poctivá práce, čistě maso a koření," popsal Hakala, který své výrobky vozí například na farmářské trhy do Břeclavi.

Druhý oceněný lanžhotský výrobce Radek Bartoš, který si prestižní značku Regionální potravina vysloužil za dýňový olej lisovaný za studena, uspěl při své páté účasti v soutěži. „Vždycky jsme dosáhli na Chuť jižní Moravy, na vítězství to vyšlo až tentokrát. Kromě úspěchu je to pro nás také zadostiučinění, že se dlouhodobá práce vyplácí," řekl zástupce rodinné firmy, která se věnuje zemědělství.

Dýňový olej z její produkce je k dostání i ve farmářských prodejnách a obchodech zdravé výživy. „Je vhodný na dochucování pokrmů, do hotových polévek, omáček i na zálivky. U příloh zvýrazní chutě pokrmu," přiblížil Bartoš. Právo užívat po čtyři roky na obalu oceněného výrobku značku Regionální potravina podle svých slov určitě využije. „Bude to nová zkušenost, Uvidíme, jestli na to budou lidé slyšet," podotkl.

S využitím loga počítá také společnost Patria Kobylí. Ta ocenění získala za svou Moravskou pečínku v kategorii tepelně neopracovaných trvanlivých masných výrobků. „Je to pro nás po několika letech další významný úspěch 
v této soutěži. Ceníme si ho 
o to více, že jsme vyhráli v nabité kategorii," zmínil ředitel a prokurista velké zemědělské firmy Vavřinec Charvát.

Patria sází na vlastní masnou výrobu. Produkty nabízí především ve své kobylské 
a také hodonínské prodejně. „Moravskou pečínku děláme do sklenice z našeho vlastního kvalitního vepřového masa," potvrdil Charvát.

Soutěž Regionální potravina, za níž stojí ministerstvo zemědělství, je určená na podporu malých a středních zemědělců a producentů potravin v krajích. O značku se letos na jihu Moravy ucházelo v devíti kategoriích 183 produktů od 54 výrobců, což je nejvíce v sedmileté historii. Vyhlášení výsledků se uskuteční třetího dubna na zemědělském veletrhu Techagro na brněnském výstavišti.

oceněné výrobky
Špek od Hakalíka
výrobce: Miroslav Hakala, Lanžhot
Moravská pečínka
výrobce: Patria Kobylí
Dýňový olej lisovaný za studena
výrobce: Radek Bartoš, Lanžhot