VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V tokijském metru mají nacpávače

SERIÁL – JAPONSKO OČIMA RODAČKY Z BOLERADIC

2.12.2007
SDÍLEJ:

V tokijských ulicích bývá dost těsno. Foto: Lenka Sedláková

Japonsko má 127,4 milionů obyvatel. Z toho 12,5 milionu jich žije v Tokiu, které má rozlohou 2 187,08 kilometrů čtverečních. Hustota zalidnění je zde 5 655 obyvatel/km². Jen pro srovnání, Praha má hustotu zalidnění 2 395 obyvatel/km² a Brno 1 593 obyvatel/km². Takže se není co divit, že když se tyto masy lidí vydají ráno do práce, může z toho být pořádná zácpa. A teď nemyslím zácpu na silnicích, ale v podzemí, dole v metru.

V České republice znám metro jen z krátkých návštěv Prahy. Dnes se stalo mým každodenním chlebem. Bohužel, kvůli mým malým zkušenostem z domova nemohu porovnat kulturu cestování metrem v Tokiu a v Praze. Jisté je, že zde vlakové soupravy nejezdí počmárané grafitty a tagy.

V Japonsku má člověk trochu jiný denní režim. Spát se zde chodí kolem půlnoci a pracovat se začíná většinou kolem deváté hodiny ráno. Jinými slovy se přibližně v osm hodin ráno zvedne deset milionů Japonců od snídaně a jdou do práce. Proto je na místě, když řeknu, že ranní cestování metrem chce pevné nervy.

V současné době žiji uprostřed jednoho z největších tokijských byznyscenter, takže se ráno dostat jen ke vstupu do metra přes klasické turnikety není vůbec jednoduchá záležitost. Davy Japonců zde proti vám proudí v tak hustém zástupu, že drát se opačným směrem je téměř bláznovství. Ae nemá smysl na cokoliv čekat, uhýbat nebo kličkovat. Nejlepší recept je zavřít oči a jít. A pokud při svém postupu do někoho nemilosrdně strčíte, případně někomu hrubě pošlapete nohy nebo naopak někdo vám, nemá cenu se zastavovat, otáčet se nebo se omlouvat. Váš „protivník“ to také neudělá. To se v tuto denní dobu v metru prostě nenosí.

Ani za turnikety však nemáte ještě zdaleka vyhráno. Ačkoliv ve špičkách jezdí vlaky každé tři minuty, soupravy jsou neustále plné. Podle mého odhadu na mé nástupní zastávce vystoupí až stovka lidí, na hustotě davu ve vagónech se však nic nemění. Pro vás to znamená jediné, že se musíte zavrtat jako červík do masy lidí a doufat, že se dveře bez problémů zavřou.

V opačném případě přijdou na řadu takzvaní „nacpávači“. Tito zaměstnanci tokijského metra v bílých rukavicích, jezdí ve strojovně posledního vagónu a sledují plynulost nastupování a vystupování cestujících. Ještě jsem neměla tu čest poznat práci „nacpávačů“ na vlastní kůži, ale již jsem je párkrát pozorovala při akci, jak jemně a zároveň nekompromisně vtláčí skupinu lidí v okolí dveří dovnitř vagónu.

Cestování takto plnými vlaky je dosti nepříjemné. Stojíte sice v davu, ale jako byste zde stál sám. Většina lidí kolem má zavřené oči, snad aby ještě něco naspali nebo prostě jen aby zapomněli na tu silně klaustrofobickou situaci. Ze stropu na vás fičí studený vzduch z klimatizace a vám je stejně vedro a těžko se vám dýchá.

Ale znám i jiné situace, například v době oběda, pozdě odpoledne nebo o víkendech. Kdy je metro prázdné natolik, že si i sednete a můžete pozorovat lidi kolem sebe. Všichni jsou uvolnění, buď podřimují nebo čtou malé knížečky, jejichž obsah nejsem schopná zjistit. A všichni jsou milí, zdvořilí a k sobě navzájem ohleduplní, prostě ráj na zemi.

Autorka je projektantkou vodních staveb žijící v Japonsku

2.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 20 000 Kč Mistři a příbuzní pracovníci v ostatní výrobě MISTR/OVÁ VÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 15.10.2018/ Zaměstnavatele kontaktujte e-mailem: franova@frigonova.cz nebo telefonicky na čísle 519 304 246 p. Fraňová., Jedná se o zajištění provozu směny v potravinářské výrobě, kontrola plnění úkolů a cílů výroby, zodpovědnost za kvalitu výroby. Příspěvek na dopravu a stravování.. Pracoviště: Frigonova s.r.o., Nádražní, č.p. č.e. 607, 692 01 Mikulov na Moravě. Informace: Lydie Fraňová, +420 519 304 246. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ MEZINÁRODNÍ KAMIONOVÉ DOPRAVY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: 11.10/12.9.2018 - řidič mezinárodní kamionové dopravy. I základní vzdělání, ŘP sk. C, CE, profesní průkaz, karta do digitálního tachografu, pojistka za škodu způsobenou při výkonu povolání výhodou, doklad o absolvování dopravně-psychologického vyšetření (lze zajistit dodatečně), trestní bezúhonnost. Turnusové služby. KONTAKT: Hyklová Saskia Ing., tel. 731 606 205, hyklova@bors.cz. Pracoviště: Bors logistics s.r.o., Bratislavská, č.p. 2284, 690 02 Břeclav 2. Informace: Saskia Hyklová, +420 731 606 205. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 12 200 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt telefonicky (St 9-11 hodin.) nebo osobně (Sochorova 25, 616 00 Brno), Krátkodobé zaměstnání, Dobrý zdravotní stav bez různých omezení.. Pracoviště: Stralnet s.r.o. - 01, Vídeňská, č.p. 999, 691 23 Pohořelice. Informace: Aleš Schnirch, +420 775 645 358. Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů OPERÁTOR/OPERÁTORKA CNC STROJŮ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 11.10/21.9.2018 - životopis zaslat přes web. stránky www.alcaplast.cz/kariera. Obsluha CNC strojů, jakými jsou ohraňovací lis, kombinovaný vysekávací stroj TruMatic 7000 a děrovací stroj, kontrola zařízení, provádění pravidelné preventivní údržby, předkládání požadavků na opravu nebo obnovu nástrojového vybavení. Min. vyučen, výhodou je obor zámečník, strojní mechanik, dobrá orientace v technických výkresech, pečlivost a samostatnost, zkušenosti s obsluhou CNC strojů výhodou (ohraňovací lis, vysekávací stroje, automatické manipulátory)., Místo výkonu práce: Břeclav. Pracoviště: Alca plast, s.r.o - provoz břeclav,, Bratislavská, č.p. 2846, 690 02 Břeclav 2. Informace: Zdenka Hladká, +420 778 492 331,z.hladka@alcaplast.cz.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letiště v brněnských Tuřanech. Ilustrační foto.

Bilance léta? Letiště hlásí rekord

Ilustrační foto.

Vinobraní končí. Ve víně lidé podle vinařů ucítí letošní slunce

Řidič ujížděl po dálnici policii. Zastavila ho až střelba do pneumatik

Brno, Břeclavsko /VIDEO/ – S rozsvícenými dálkovými světly předjelo auto v noci na sobotu policisty z dálničního oddělení v Podivíně. Ti se ho rozhodli zkontrolovat. Řidič však nezastavil a i se dvěma spolujezdci agresivní jízdou pokračoval po dálnici D2 směrem na Brno. „Tam už se k jeho pronásledování přidaly další policejní hlídky. Řidič nereagoval na opakované výzvy k zastavení a postavený zátaras v Plotní ulici objel,“ uvedl policejní mluvčí Pavel Šváb.

OBRAZEM: Veletrh škol? Žákům ukázali i výcvik psů

Břeclav /FOTOGALERIE/ – Žáci základních škol v úterý zaplnili břeclavský Dům školství, kde začal veletrh středních škol. Ve stáncích a na pódiu nechyběly ukázky z návrhářských, chemických a dalších škol a učilišť nejen z Břeclavska, ale i z dalších regionů jižní Moravy.

Cyklista v Břeclavi sjel z cyklostezky rovnou pod kola projíždějícího auta

Břeclav – Mnohočetná poranění utrpěl cyklista při nehodě s osobním autem v Břetislavově ulici v Břeclavi. Šestačtyřicetiletého muže záchranka převezla do traumacentra v brněnských Bohunicích.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT