Myšlenkou spojenou s Moravským Božolé bylo přispět k ochutnávce mladých vín co nejdříve z důvodu velkého přetlaku vína v celé Evropě. Dováží se i vína ze třetích zemí, jako je Austrálie, Chile, Afrika, Nový Zéland a podobně, které zahlcují náš trh.

Myslím si, že marketingový tah Francouzů a Italů je čtyřicet let zastaralý. Dnešní doba vyžaduje operativnější a progresivnější myšlení v otázce výroby a odbytu vína. Letos se objevil burčák poprvé již prvního srpna, tím pádem se v rámci globálního oteplování čas mladých vín posouvá kupředu. Letošní první mladé víno jsem pil již na začátku září od vinařů z pálavských vršků.

Ukázková vinařská akce proběhla třináctého října v Mutěnicích. Přijelo na ni neuvěřitelných osmdesát autobusů, stovky osobních aut a parní vlak plný turistů. Naléval se burčák z pozdních sběrů, mladé víno z raných odrůd, ale i archivní vína. Zákazník si mohl vybrat dle libosti.

Spousta dnešních moderních a progresivních vinařů prodává mladé víno ihned, jakmile se zčistí a zároveň si ve sklepě udělají prostor pro sklizeň pozdních odrůd či pozdních sběrů. Určitě to pomůže přebytku hroznů, který se letos objevil na Hodonínsku. Rovněž tak naši sousedé v rakouském Retzu či jižním Štýrsku prodávají rané odrůdy již při burčákových slavnostech v půli října. U nás se dle mého odhadu do svatého Martina prodá půl až jeden milion litrů iršajů, večerek, muškátů, müllerek či portugalů.

Nacházíme se přece v kraji ovoce, vína, zeleniny a s prodejem rané brambory či jahody také nečekají všichni zemědělci jednotně jako za socialismu. Jde přece o to být na trhu první, zákazník to ocení, respektuje i vyšší cenu. A tak by to mělo být i s mladým vínem.

Svátek svatého Martina beru jako prestižní záležitost spojenou s dědictvím našich otců. V tomto duchu a ve vší úctě k našim předkům je dobré mladá vína pokřtít, poděkovat za dobrou úrodu, upéct do zlatova křupavou husu a přiťuknout si mladým vínem.

Autorovi patří ochranná známka k Moravskému Božolé