Do 14. prosince 2008 jsme měli z Hustopečí perfektní autobusové spojení, které budoval Bors a před tím ČSAD Břeclav padesát let. Řídilo se potřebami cestujících. Poté začal fungovat krajský integrovaný dopravní systém, který nám cestování pořádně zkomplikoval. Začal se preferovat vlak. Třeba v Popicích, Pouzdřanech a podobně to chápu, ale v Hustopečích, které leží na páteřní silnici Břeclav-Hustopeče-Brno, tomu nerozumím. Při cestě do Brna vlakem se nejdříve musím lokálkou dostat na nádraží do Šakvic. To je od Hustopečí vzdáleno zhruba čtyři a půl kilometru. Také spolehlivost vlaku není ve srovnání s autobusem zrovna nejlepší.

IDS také prodloužil cestovní dobu. Nemohu se proto ubránit dojmu, že kromě více spojů, často ovšem v naprosto nelogických časech, nám nepřinesl nic pozitivního. K tomu ještě – zřejmě abychom si uvědomili, že IDS je tady pro lidi – přišlo od prvního dubna 2009 zdražení jízdného.

Ze slibů společnosti Kordis, která jihomoravské spoje koordinuje, tak nezbylo téměř nic. Spojů je sice víc, ale vzhledem k tomu, že nebyl proveden dopravní průzkum, většinou neodpovídají potřebám cestujících, tak jak tomu bylo dříve. Slibované snadnější cestování nám Kordis opravdu „ulehčil“, a to naprosto zbytečným přesedáním. A opravdu poslední kapkou byla zdražení jízdného.

Nevím, proč my „na lontě“, v Hustopečích a na Břeclavsku obecně, máme dotovat městskou hromadnou dopravu v Brně. Je sice pravda, že jezdíme v Brně do práce a z práce, ale to zase platíme MHD. Jízdné v IDS se cenově dostalo na takovou výši, že není pro cestující atraktivní, raději přejdou na individuální dopravu. Dnes se už vyplácí „díky“ cenám jízdného v IDS jezdit ve dvou osobním automobilem z Hustopečí do Modřic. To je pravý opak toho co sliboval Kordis před rozšířením IDS.

První výsledek zdražení už je vidět – ubylo cestujících. To je naprosto logický důsledek zdražení. Proto se divím, že se tvůrci IDS nepoučili ze zkušeností Českých drah, které tak dlouho tržně zdražovaly jízdné na železnici, až jim to přineslo poněkud jiný výsledek, než plánovali. A to ten, že ČD jen za minulý rok ubylo sedm milionů cestujících. Myslím, že to už je v hospodářském výsledku poznat.

Nejsem v dopravě teoretik, jsem praktik, proto vidím budoucnost IDS a ČD ne zrovna v růžových barvách. I mně osobně to ale přináší trable – jsem považován za hospodského povaleče. Musím doložit jízdenkami, že jsem skutečně zaplatil tolik za „opravdu levnější“ jízdné v IDS a že jsem peníze neutratil za pivo.

VLASTIMIL TĚLUPIL. Autor je z Hustopečí, dříve pracoval v ČSAD Břeclav