Co si představíte, když se řekne, že se firma chová odpovědně?

Že naše aktivity směřují k tomu, aby Frujo i nadále mělo budoucnost a patřilo ke kvalitním zaměstnavatelům v regionu. V praxi to znamená sledovat vývoj na trhu a ve světě potravin, rozumně a vizionářsky investovat, spolupracovat s vysokými školami a vývojovými centry, stejně jako investovat do vlastního výzkumu.

Na stranu druhou je třeba i při zvyšujícím objemu výroby mít neustále na zřeteli takové chování, kterým příroda a společnost netrpí. Počínaje důsledným dodržování zásad ochrany životního prostředí, přes kontrolu původu používaných surovin až po zajišťování kvalitních pracovních podmínek. A zde se dostáváme k tématu, které bylo pro Frujo vždy velmi důležité, a sice odpovědnost vedení firmy vůči zaměstnancům a přeneseně i jejich rodinám. Odpovědné chování se ale stejně tak týká každého jednotlivce vůči týmu. Dodržování zákonů, předpisů a norem musí být pro všechny samozřejmostí.

Jak velký důraz klade vaše společnost na ekologii a ochranu životního prostředí?

Dodržujeme jednoduché pravidlo: Nedělej nic, co se ti nelíbí na druhých. Investice do ekologie jsou nedílnou součástí našeho rozpočtu. Frujo například devadesát procent své produkce expeduje v nerezových vratných obalech, nezatěžujících odpadové hospodářství. V posledních pěti letech jsme se soustředili na oblast energetiky. Instalovali jsme na střechách fotovoltaickou elektrárnu, která pokrývá přes dvacet procent naší spotřeby elektrické energie. Dá se tedy klidně říci, že veškerá naše bio produkce je vyrobená elektřinou z přírodních zdrojů. Dalších padesát procent potřeby elektřiny si vyrábíme sami v kogeneračních jednotkách s využitím produkovaného odpadního tepla. Podařilo se nám snížit odběr a spotřebu standardních energií o více než třicet procent.

V letošním roce pokusně instalujeme malou membránovou jednotku na čištění odpadních vod.

Co dnes rozhoduje o úspěchu v oblasti potravinářského průmyslu?

Situace se za poslední roky výrazně mění. Už nerozhoduje pouze nejnižší cena, ale stále vyšší důraz je kladený na kvalitu za akceptovatelnou cenu. Standardní produkty dnes umí vyrobit každý, takže šanci na úspěch mají nové, zajímavé a moderní produkty, ať již v bio kvalitě či s vyloženě exotickými příchutěmi. Jedním z trendů je používání takzvaných super potravin. Nejžádanější ale zůstávají standardní příchutě, jako je například jahoda ve vysoké kvalitě.

Ve vztahu k zákazníkům se nám za šestadvacet let nejvíce osvědčila vzájemná důvěra a respekt. Zákazník potřebuje jistotu kvality, dodávek a maximálního servisu.

Nabízíte pro své zaměstnance nějaké benefity?

Vedle základního benefitu, to znamená férového přístupu k zaměstnancům a včasného vyplácení mzdy, jsou součástí naší firemní kultury i různé další výhody. Jen namátkově příspěvek na životní či penzijní pojištění, čtvrtletní odměny za výkon firmy, odměny k životnímu jubileu, vánoční dárky, akce a výlety pro rodiny zaměstnanců a podobně.

Od letošního roku pak naběhl ucelený program zaměstnaneckých benefitů, ve kterém navíc poskytujeme například věrnostní program ve formě příspěvku na letní dovolenou, očkování proti chřipce a hepatitidě, levné tarify mobilního operátora i pro rodinné příslušníky nebo vzdělávací program ve formě jazykových a kvalifikačních kurzů.

Podporujete v regionu nějaké akce a aktivity, například sportovní nebo kulturní?

Frujo již mnoho let pravidelně finančně podporuje obec Tvrdonice v oblasti kultury a školství a v Kosticích mládežnické sportovní aktivity tamějšího Sokola. V obou případech se jedná o dlouhodobou spolupráci. Vedle toho poskytujeme čas od času nějaké drobnosti do tombol či namátkově podporu některé kulturní akci v regionu, jako třeba Léto na schodech v Břeclavi.