Předchozí díly seriálu Nebezpečné křižovatky ZDE

Jako každé úterý, i dnes pokračujeme v seriálu o nebezpečných křižovatkách. Břeclavský deník jej připravuje ve spolupráci s vedoucím břeclavského dopravního inspektorátu Jiřím Machem. Každý týden s jeho pomocí představujeme nebezpečné silniční úseky na Břeclavsku. Zároveň se snažíme poradit, jak se v těchto místech chovat.

Tentokrát jsme vybrali křižovatku u Pohořelic nazývanou Proklatá. V tomto nebezpečném místě končí čtyřpruhová rychlostní silnice ve směru od Brna a přechází ve dvoupruhovou silnici na Mikulov. Hlavní tah navíc křižují odbočky na nedaleký Velký Dvůr a Vlasatice.

„Je to křižovatka, kde už léta dochází k vážným dopravním nehodám. A také jediná křižovatka v okrese, kde se čtyřpruh mění ve dvoupruh,“ charakterizoval Proklatou Jiří Mach.

Hlavní problém: Mnozí řidiči, kteří přijíždějí z vedlejších silnic, nerespektují značku Stůj, dej přednost v jízdě. Ta je umístěna z obou křižujících směrů – jak od Velkého Dvora, tak i Vlasatic. Potom nestačí vyhodnotit, nakolik bezpečná je vzdálenost přijíždějících aut, zejména ze čtyřpruhu od Brna.

Problém je v tom, že ten, kdo jede od Brna po rychlostní silnici, může zrychlit až na sto třicet kilometrů v hodině. Než potom u Pohořelic při přejíždění do navazujícího dvoupruhu, kde už je pochopitelně povolená maximálně devadesátka, zpomalí, značná část řidičů při průjezdu křižovatkou překračuje povolenou rychlost. Když pak ještě řidič přijíždějící z vedlejší silnice nezastaví na stopce, nemá už mnohdy čas reagovat na rychle přijíždějící automobil. Proto dochází ke střetům s obvykle vážnými následky.

Počet nehod: Za posledních pět let si vzala Proklatá dva lidské životy. Střety v křižovatce si navíc vyžádaly celou řadu těžkých i lehkých zranění. Každoročně tady dochází v průměru ke třem až čtyřem dopravním nehodám. Když už k nim dojde, následky bývají závažné.

Doporučení: Každý, kdo k této křižovatce přijíždí z vedlejší silnice, by měl v každém případě respektovat dopravní značky a zastavit. Poté řádně vyhodnotit situaci a dobře se rozhlédnout nalevo i napravo. Při vjezdu do křižovatky si pak raději nechat určitou rezervu. Počítat s tím, že než přejede široký úsek, potřebuje k tomu určitý čas. Pokud ho nebude mít, riskuje střet s mnohem rychleji jedoucím automobilem.

Stejné doporučení platí i pro cyklisty, kteří by při křižování frekventované hlavní silnice měli být dvojnásobně pozorní a opatrní. Jede–li cyklista přes tuto křižovatku v noci a je neosvětlený, pak hazarduje se životem.

Křižovatka Proklatá u Pohořelic.

Řidičům, kteří jedou po čtyřpruhu od Brna, se každopádně vyplatí respektovat rychlostní omezení. Není samoúčelné, má řidiče upozornit na to, že se blíží do křižovatky. Konec rychlostní komunikace je jasně označený. Pokud tady někdo rychlost nedodrží, musí počítat s tím, že čím rychleji pojede, tím větší může mít potíže.

Návrhy a řešení: Úrovňové křížení je velký problém. Jediným řešením je mimoúrovňová křižovatka dálničního typu, která ovšem souvisí s nejasnou stavbou silnice R52. Bez ní není řešení možné. Dopravní policie nyní situaci na křižovatce pozorně sleduje. Pokud by problémů přibylo, navrhne dvojité dopravní značení, zdvojení stopek do reflexních podkladů a další podpůrná opatření.

Máte tip na nebezpečnou křižovatku nebo silnici?
Pište na redakce.breclavsky@denik.cz