Při příležitosti 175. výročí trati Břeclav – Přerov se tam konala výstava modelů. Oči všech však přitahoval především model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jednašedesáti vagony. „Na vagonech je naložených 436 modelů aut značky Škoda,“ spočítala tehdy komisařka Agentury Dobrý den, která se stará o zápisy českých rekordů, Barbora Vaňková. Nadšený modelář Emil Urbánek se tak již podruhé zapsal mezi rekordmany a jeho vášni je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Vlaky jej lákaly a zajímaly už od dětství. „S modelařením jsem začal až někdy kolem osmnácti, po studiu na průmyslové škole. Tam jsem se rozhodl, že chci a budu pracovat jako strojvedoucí. Konkrétně modelařině lokomotiv jsem se začal věnovat ale až v roce 2000. Dostaly se mi tehdy do rukou první plastové modely škodovek. Tak mě napadlo, že když jsem železniční modelář, že si k nim udělám vagonky,“ vypráví Urbánek.

Při modelaření se soustředí na české a československé lokomotivy. Později k tomu přidal i sbírání modelů aut. „Pokud jde o autíčka, mám vysbíranou kompletní řadu vozů vyrobených ve Škodovce. Hledal jsem systém, jak optimálně uložit vyrobené železniční modely a autíčka, a tak jsem začal vyrábět modely přepravních vagonů a auta na ně jednoduše naložil. Ve vitrínách se mi tak sejdou přesně sesbíraná auta v kolekci,“ vysvětluje nadšenec.

Svatý Martin na bílém koni. Ilustrační foto.
Špunty mladých vín o jedenácté povolí. Slavnost zahájí svatý Martin na koni

Modely tvoří podle plánů, které si vyhledává především na internetu. „Existují i různé původní publikace a monografie,“ připomíná modelář.

Základ tvoří kov, který pokrývá plastová nástavba. Vyrábí kompletně všechno, kromě pohonu. Jednotlivé díly vyřezává, opracovává a lepí. „Člověk musí být dost manuálně zručný a také musí mít zrovna náladu. Nedá se říct, že bych tvořil vždy v přesnou dobu. Musím mít na to chuť,“ zdůrazňuje Urbánek.

Důležitou vlastností pro modeláře je podle něj také trpělivost. „Bez ní by to nešlo. Vše se dělá velice pomalu, jednotlivě, nic se nesmí uspěchat. Mohlo by se to zbortit. Musí se prostě vyčkat, zatížit, upravit, tak aby kapota lokomotivy byla kvalitní, pevná. Pak přijde na řadu barvení, lakování. Lehké věci dělám u stolu, složitější v dílně. Není to úkolová práce, ani se nedělá na čas. Je to prostě tak nějak z radosti a o tvořivosti,“ popisuje nadšenec, který dbá na zachycení detailu.

Ilustrační foto
Nové větrolamy a remízky ulehčí polím na Znojemsku od škůdců. Od příštího roku

I díky jeho preciznosti se před šesti lety poprvé o jeho zálibě dozvěděli v Agentuře Dobrý den. „Rekordní autovlak Emila Urbánka jsme poprvé registrovali v roce 2011,“ potvrzuje za agenturu Luboš Rafaj.

Tehdy představil modelář dílo o délce 20,8 metrů, složené z pětačtyřiceti vagonků s nákladem 322 malých aut. O pět let později posunul rekord ještě dál na zmíněných 27,6 metru. „Část jeho autovlaku je exponát Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Zájemci se na něj mohou přijet podívat,“ zve k návštěvě Rafaj.

Emil Urbánek už svůj stávající rekord překonat neplánuje. „Moc zvyšovat ho opravdu už nechci, jedině o nové modely, pokud se objeví. Železničnímu modelářství se ale věnuji dál. Rád bych třeba ještě vytvořil vojenský převoz, tedy vagony naložené vojenskou technikou,“ prozrazuje rekordman z Moravské Nové Vsi.

Kdo je Emil Urbánek?
Narozený: 26. září 1955
Bydliště: Moravská Nová Ves na Břeclavsku
Čím je zajímavý: Sestrojil model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jedenašedesáti přepravními vagony. Na vagony naložil 436 modelů autíček. Modelová vlaková souprava měřila 27,6 metrů. Tento rekord je od roku 2016 zapsaný v České knize rekordů.
Nová výzva: Dál se věnuje železničnímu modelářství. Rád by do budoucna sestavil vojenský převoz – vagony s vojenskou technikou. Plánuje i několik výstav svých dosavadních modelů. Především pro děti.