Začínali v obýváku

V deváté třídě jsme založili skupinu Motýli a zkoušeli u Jirky Přibyla v obýváku. Já na sólovou kytaru, na basu Jirka, doprovodnou kytaru hrál Zdeněk Soukup a na bicí Laďa Burian zvaný Čugin. Luboš Stříž zpíval. S bubeníkem jsem pak odešel do The Brothers, kde na kytary hrál Milan Suchyňa a Karel Kříž. Zkoušeli jsme v poštorenské keramičce a poslouchali Beatles a Bee Gees.

Sloučením skupiny The Brothers a skupiny vznikající ve Staré Břeclavi kolem Pavla Gajdy a Dušana Reichmanna vznikla skupina Tears, která se z politických důvodů musela počeštit na Slzy.

Ale ani to se papalášům nelíbilo, padaly dotazy jako: "Po čem pláčete? Po osmašedesátém?" Návrhy na názvy jako Radost nebo Jabloňový květ jsme striktně odmítli a přejmenovali se na Vegu.

Později se vžil název Slzy – Vega. Vystupoval jsem s nimi do vojny. Pak mě stáhnul náš bývalý bubeník Laďa Burian do skupiny Jana Kašníka.

Koncerty v motelu

Hrávalo se ve slovenském motelu Adamov u Brodského. Sestava skupiny se průběžně měnila. Nejvyšší kvality ale dosáhla po příchodu otce našeho bubeníka Emila Buriana, výborného hráče na altsaxofon a klarinet a excelentního pianisty Antka Osuského.

Skupinou prošla při různých záskocích a změnách celá řada muzikantů jako František Babor, Jirka Přibyl, Jirka Nahodil, Saša Jonáš, Jarda Janota, Jenda Dvořák nebo Rudolf Tihlařík. Všechny snad nejde ani vyjmenovat.

Někdy v roce 1980 se do Břeclavi přistěhovali dva výborní muzikanti z Hodonína Milan Bravený a Zdeněk Modra a zakládali skupinu. Já s Laďou Burianem jsme kývli na jejich nabídku a vznikla skupina Akcent. Tu vnímám jako vrchol v mé hudební činnosti.

Kytarista Zdeněk Modra s talentem od Boha a chraplákem ala Chris Norman ze skupiny Smokie prakticky určil zvuk Akcentu. Propracované vokály a kvalita hudebního přednesu vystřelila skupinu mezi nejžádanější v okrese.

Veselých příhod bylo nespočítaně. Jedna se nám stala v Rajhradicích kolem roku 1980. Asi to tehdy pořadatel nezvládl a zapomněl vylepit plakáty, takže jsme přijeli, rozbalili aparaturu a nikde nikdo. Začali jsme bez obecenstva, ale náhodní chodci uslyšeli v sále muziku, nakoukli, poslechli a zase zmizeli. Ne nadlouho. Rychlostí blesku se po celých Rajhradicích rozkřiklo, že v kulturáku hraje nějaká dobrá kapela a do hodiny bylo v sále plno. Jenomže nastal opačný problém, když jsme chtěli jít na toaletu, tak jsme se i o přestávce museli prodírat téměř neprostupným valem lidských těl. Na dotaz, proč si nejdou aspoň o přestávce chvíli sednout, nám bylo řečeno, že už by se potom na parket nedostali. Jenomže situace kulminovala. Asi díky tomu, že pořadatelé dále zvesela prodávali lístky bez ohledu na kapacitu sálu. Nakonec se část lidí nedostala nejen na parket, ale ani do sálu, protože byl totálně narvaný. Vzpomínám si, že pořadatelé museli několikrát dav uklidňovat, do čehož se brzy zapojila i policie. Vše dobře dopadlo, jen místo do plánované půlnoci jsme museli hrát až do pěti, aby se na všechny dostalo.

Bohužel hraní čtyřikrát až šestkrát týdně bylo nad naše síly a každodenní vstávání do práce po celonočních produkcích nešlo dlouho zvládnout. Vydrželi jsme to jeden rok a pak se skupina rozpadla. Navíc se všichni kromě mě rozvedli.

Ve skupině Akcent hrál Milan Bravený na baskytaru, Ivan Suchyňa na klávesy, Ladislav Burian na bicí a Zdeněk Modra na kytaru.
Ve skupině Akcent hrál Milan Bravený na baskytaru, Ivan Suchyňa na klávesy, Ladislav Burian na bicí a Zdeněk Modra na kytaru.

Lanžhotští zpěváci

Po rozpadu Akcentu mě oslovil Petr Bílý, který sháněl basáka do nové sestavy Prototyp. Bílý hrál kytaru, Mirek Tihlařík klávesy, Stanislav Mlýnek bicí a Jirka Bartoš fantasticky zpíval. Ti lanžhotští vokalisti to snad mají geneticky dané, bylo neskutečné kolik toho zvládl zazpívat.

S touto partou jsem odehrál asi dva roky. Odešel jsem kvůli stavbě rodinného domku. Ale bez muziky jsem dlouho nevydržel a do roku 1991 jsem hrával s Lubošem Pospíšilem.

Koncert Ozvěny břeclavského rocku vrátí pět hudebních legend na pódium břeclavského kulturního domu v sobotu 27. října. Fotografie, plakáty a další relikvie s rockovou tématikou minulého tisíciletí v Břeclavi můžete zasílat na adresu týdeníku Nový život nebo elektronicky na facebookový profil akce Ozvěny břeclavského rocku.

TOMÁŠ TESAŘ